donderdag 26 september 2013

Gekookt



Een kruising tussen een zwarte fazant en een gewone.
(Die afwasborstel bracht ik mee. Die hebben ze daar niet.
Dat doen ze daar met een sponsje of een vies doekje.)

Gekookt dus, en
notities
die ik al de hele reis aan het opslaan ben.
Die me te binnen schieten.

Die fazant gisteren gekookt dus.
Erg lekker.
Zuurkool kan je hier niet krijgen, dus "dan maar met spruitjes en kastanje puree".
Heerlijk.
Foto's later wel eens. Voorlopig hier Arsac-gebonden foto's.

Dat brood met merguez erin.
Zie foto's verderop.
Het vloog de tent uit.
Die geur in de winkel...

Broodpudding met kaneel.
Zie foto verderop.


Die merguez moet je ontvellen en in de lengte doorsnijden.
Met verse chorizo kan het ook uitstekend hoor.

Wat noteerde ik
kwakwa culinair
zoal de afgelopen dagen, vooral in de trein?

* Die jubilee pruimen van laatst.
Zou dat niet "Jupiter pruim" moeten zijn?
Maar nee.
Zie Jupiter (op dit blog trouwens) hier (alle links hier in een nieuw venster).
Jubilee zie hier.

Het is alle twee richting Reine Victoria.
Die Jubilee zijn groter, zoeter en sappiger.
Reine Victoria is fijner, steviger ook.

En hier kocht ik Reine Claude d'Althan.
Zie hier.
Erg lekker, heel zoet, en niks groen dus.


De merguez broodjes in de winkel.
Prachtig.

Ik probeerde een Youtube te vinden over koken met de wadjan / wadjang. Niet te vinden.
Wilde die naast koken met de wok zetten, maar alles wat je op wadjan vindt is wok.

En o ja!
Bij ons in het dorp is een döner tent overgenomen door Afghanen en die maken gewoon döner en dürüm en lahmacun, en ook pizza's, maar ze hebben ook één dag in de week (website vermeldt niet welke dag) een Afghaans buffet.
Gaan we heen!
Zie hier.

En ik kreeg dus laatst een recept voor linzenvlaai, nadat ik er over schreef. "Linzenvlaai??"
Dat was dus geen "linzenvlaai", dat is een verbastering van Linzer Torte.
Ik schreef dat al, maar ik heb nu al drie recepten, en die wilde ik vergelijken.
Dat staat nu genoteerd voor als ik terug ben.

Wat ik ook noteerde.
Twee complexe mayo's naast elkaar.
Devos en Lemmens Sauce Tartare. Mooi fris!
Naast Kühne Remoulade. Mooi romig maar weinig uitgesproken.
(Over remoulade schreef ik 21 februari.)

Waarom die twee naast elkaar? Omdat ik er in de praktijk altijd weinig verschil tussen proef.
Waarschijnlijk wordt het niet serieus gemaakt.


Broodpudding
Dat was ook al weer gedoe.
Dat mag je geen pudding noemen want pudding is gekookt en een bakker mag niet "koken"...
Het werd pain cuit, gebakken brood, een uiterst rare naam.
Maar verkocht wel, want een redelijk stuk kost 1 (een) Euro.

Noteerde nog meer...

Bij de Jumbo hebben ze die goedkope droge zwarte olijven niet meer, van dat namaak Euroshopper merk (merk "€").
Nu is dat Barral olijven, en dat is helemaal geen slecht merk, in tegendeel.
Zelfde prijs ook nog, € 0,50.
Ze zijn minder zout, en zachter.
Beter om zó te eten dus. Maar die andere waren beter voor op de pizza en voor in de saus.

En vlak voor mijn vertrek at ik Magor.
Nooit eerder gegeten dacht ik.
Magór want ik zei het verkeerd.
Romig maar krachtig. Mooi.
Nou, dat heb ik dus een paar maanden geleden al gehad. Maar een ding: deze was zo veel beter dat ik dacht dat ik die kaas niet kende.

Ik liep laatst te denken Wat jammer dat nasiballen niet meer bestaan.
Liep ik bij AH, wilde garnalenkroketten kopen (voor als ik eens `s avonds laat pas met werken klaar ben), vond ik niet, zoeken zoeken, verdomd! Nasiballen! Nou ja, geen ballen, maar schijven of blokken of zo.
Ik kan niet wachten dat ik weer terug ben! Weg met die foie gras en oesters allemaal!

En ik noteerde dat bij AH (en niet alleen daar!) de perziken keihard zijn (Frankrijk, supermarkt, welke dan ook: nooit never).
En dat áls ze eens ietsje zacht zijn, dat je dan muffe viezigheid koopt.

En dat die thee van laatst, Indonesische witte thee met jasmijn (normaal is jasmijnthee groene thee) blijkbaar erg lekker is volgens H.
Merk Giju [gIEdzjoe].


Zoiets brengen ze hier al jarenlang, al van vóór 2008 dat ik er de vorige keer was, elke week voor nop naar een weeshuisje van twee nonnetjes en 10 kindertjes.
Nu bracht ik het. Die gezichtjes...

Van die thee zeiden ze in die toko dat die vooral door oude mensen wordt gedronken.

Herinnerde me wat.
Wat betekent VSOP?
Voor Seer Oude Personen.

Hier vertelde ik ook wat VSOP betekent.
Verser Sans Oublier Personne.

En ik had de laatste dag dat ik in Groningen was twee schokken.
Martini Brut zou niet meer te krijgen zijn.
En Toko Weuro in ene dicht.
Martini bleek niet te kloppen.
Weuro waarschijnlijk wel.

En zie World of Food hier.

En o ja!
Bouillon! weigert mij een abonnement te verkopen!
Omdat ik kritisch ben!
Dat zullen ze weten...


Lasagne kookte ik ook nog
Ja, vijf van die platen ja!