zaterdag 29 juni 2013

Venlo culinair (1)



Valuas bitterballen met Limburgse mosterd.
€ 1,25/stuk en overheerlijk. Een geur...
Valuas zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Hoorde iemand op een terras zeggen dat ze vroeger zeiden "Dreië beier, vur unne gulde veiër", drie bier, voor één gulden vier.
Ik zelf dronk "witte wien".

Die mensen hebben heel wat meer plezier onder mekaar dan ze hier in het noorden in de kroeg hebben. Die  hebben écht plezier. En ze nemen hun vrouw mee ook.

Ik draai in de kroeg altijd het bier(reclame)viltje met de witte kant naar boven als ik wijn drink. In Limburg hoeft dat niet; dat doet de bediening voor je.


Kijk, dat is vlees, geen béchamel...

Op de kaart "Heidegras", wat bij navraag pommes paille / pommes alumette bleek te zijn. Zie de volgende foto.
En "Venloose mayonaise". "Gemaakt met méér dan 70% olie, meneer".

Dinsdagavond. In alle restaurantjes lopen de klanten in en uit. Dat is gewoon elke dag zo daar.
Crises? Huhh?

Super drukke tenten, je bestelt wat en het staat in 10 minuten op je tafel.
En altijd uitstekende kwaliteit. Want anders kan je wel sluiten daar. Want daar hebben de klanten wél verstand van eten.

Las iets over speciaal varkensvlees, "Flavours of the Farm", maar daarover zijn alleen onaffe websites te vinden zonder enige informatie. Behalve dan van Jonnie Boer of hoe schrijf je dat die zegt dat je op "deze website enorm veel pure producten kunt vinden" terwijl er niks op staat. Kijk, zo werkt dat.


Spareribs.
Niet verbrand hoor, dat is de marinade.
Goed vlees trouwens.

Hierboven: ik zou in de marinade ook wat limoensap hebben gedaan en ietsje vier kruidenpoeder.

Trouwens, behalve die uitstekende bediening (en -dus ook!- uitstekend keukenpersoneel, dat wordt nogal eens vergeten) ook erg goed verzorgd alles.
Dit at ik in De Brasserie, maar ik heb niet de indruk dat de andere restaurants, nee, beter: het gemiddelde restaurant is hier gewoon goed.

In cafés werd getoept, maar helaas had ik geen tijd om wat mee te spelen.

In het noorden zeggen ze wel eens "Komt u uit het zuiden?" Hier zei iemand "Komt u uit het noorden?"

At ergens de tweede dag als lunch een enorm lekkere enorm grote tosti (in De Locomotief).
Het soort (foto vergeten) wat gebakken wordt in een ijzer, met de boter aan de buitenkant van het brood.

Ik kreeg eerst de ketchup en dacht Wat een enorme bak ketchup. Maar toen zag ik die tosti...

Limburg? Zie hier.


Venloos bier.
Ik heb het nog niet geproefd.
75 cl. maar ja, € 8,95...

De hoeveelheid terrasjes in Venlo, dat is echt ongelofelijk.
Ik denk dat ik er in het oude centrum 60 of meer heb gezien...

Ik was in dat museum van gisteren, en bij het eettentje daar hadden ze aspergekroketten.
Maar ja, ik zat nog vol van die tosti jammer genoeg.
[Maar zie het Limburgs Museum de volgende dag, onderste foto!]

Las ergens op een menu "Sauce Café de Paris". Wat was dat ook weer?
Zie hier en het recept hier.
Dat klinkt enorm lekker, gaan we maken.
Ik at het wel ooit maar dat is wel heel erg lang geleden.

In het hotel (Stationshotel) een pot thee (drie kopjes) voor € 2,-.
Werkelijk uitstekend ontbijt ook, perfect. Bruin krentenbrood. Ik hou niet zo van volkoren pasta of beschuit, maar bruin krentenbrood maak ik ook zelf.