zondag 16 juni 2013

Van alles



Gerookte zoute amandelen
Ik kan er niet afblijven...

At en dronk

Dat idee uit Triëst, kaas met olijfolie en venkelzaad.
Mwa.
Dat zal wel vrij vers venkelzaad moeten zijn...

Dronk een Bulgaarse wijn, 100% Mavrud, reserve 2009, van deze lui hier (alle links hier in een nieuw venster).
Helemaal niet slecht maar met een klein foutje, een hiaatje in de smaak ergens. Iets te oud ondanks dat reserve, waarschijnlijk, of niet goed opgeslagen geweest.


Bulgaarse kaas.
Ik laat het nog weten. 

Las, hoorde en zag

Las over grijze peper, wat Vietnamees schijnt te zijn.
Nou, dat is dus niks speciaals, dat is gemalen zwarte en witte door mekaar.
Niet ingewikkeld doen, NRC.

Foie gras video hier. Elzas. Heel erg aardig.

Las over een broodje avocado.
Gartverdamme!
Avocado OK, goeie broodjes OK, maar een broodje avocado, bah!

Las over dat Sophia Loren cult kookboek, Koken con Amore.
Ja, verdomd. Waar is mijn exemplaar? Tsja, dat wordt Boekwinkeltjes (zie  hier).
Spaghetti met lauriersaus herinner ik me nog. Erg lekker (verse laurier gebruiken!).
O wacht, nee, macaroni. Heb het ooit genoteerd.
In olijfolie hamvetstukjes uitbakken en uit de pan halen.
In dezelfde pan wat fijngesneden ui en wat wortel aanbakken, wat vet afgieten, wat boter erbij en daarin stukken tomaat en stukjes knoflook bakken.
Prakken, rode wijn en bouillon erbij, en inkoken met flink verse laurier.
Op smaak brengen met marsala en room, en proeven op peper en zout.
Serveren bij macaroni van harde tarwe, met de spekjes.

Las dat pindakaas (andere talen zeggen boter) uit het Surinaams komt, omdat het vroeger daarginds een pinda-blok was waar je plakjes van sneed.
Si non è vero è ben trovato. Dat is Italiaans en dat betekent (vraag maar aan Loek als ze tenminste de hond niet aan het uitlaten is) Als ik lieg lieg ik in commissie.

Joup van 't Hek: "voor de meeste kookboeken moet je zo'n beetje werkeloos zijn om alle ingrediënten te verzamelen".

Kreeg van PJ, dank, een folder van een bio wijnbouwerij bij Dieren.
Rode wijn, en blijkbaar goede!
Ook marc en zo maken ze (destillaat van de schillen en pitten)
Zie hier. Wel een website uit 1950 hoor...


Bulgaarse pasta.
Ondanks dat het Makaronenè of zo heet lijkt het me meer vermicelli.

Mangiare!

Van de 14e.
Dat is een verhaal apart.
Die Freud en die Caron en nog wat van die kwakers.
Gezeur over een of andere bakwedstrijd. TV programma. Gejat van Duitsland natuurlijk.
En zoals altijd een hoop gekontlik bij vriendjes die ook een culinaire scheet hebben gelaten.

Hanoi Saigon werd besproken.
Dat deed ik al meer dan een maand geleden...

De sectie extreem gelul nu.
"veel dingen die niet meer gemaakt worden tegenwoordig: caramel, madeleines..."
"Macarons dat is typisch iets uit Parijs". Bordeaux dus.
"Asperges Du Puy". Linzen Du Puy, ja.
"Is de keuken van de Provence een andere dan die van Parijs?"
"Nee dat is niet waar want dat heb ik gelezen"
Kan het allemaal nog onnozeler?

Boodschappen doen in Frankrijk.
"Kijk, zoute boter! En die beroemde Bonne Maman jam! En diepvries bladerdeeg! En pittige Amora mosterd!"
Die eerste drie dingen heeft gegarandeerd élke Nederlandse supermarkt, en de laatste in ieder geval Jumbo.

Coq au vin.
"Ja, vroeger was dat lang marineren en lang stoven van een oude haan in oude wijn". "Oude haan, dat heb je niet meer". "Wat raar dat nergens in die recepten staat dat je het eerst moet marineren".
Ja, enorm raar ja.

De verzamelde Nederlandse culinaire nitwits...


Tauge, stap 1

Kookte

Erg lekker eier-beleg. Voor op brood dus.
Eieren hard maar niet groen koken.
Pellen, grof prakken.
Piccalilly erdoor en pimentón, de gerookte en vrij pikante soort. Of gebruik gerookt paprikapoeder en wat cayenne.
Niet nodig maar ik had het liggen: een restje gebakken amandelsnippers erdoor.

Eieren Vaudoise
Ik maakte die eieren, at er een prei-roomsaus bij en quinoa.
Die saus smaakte fantastisch bij die eieren, al horen die zonder meer op toast te worden geserveerd.

Amandelsnippers bruinen.
Eieren iets loskloppen met Noilly Prat en er roerei van maken.
Vrij snel daar rauwe gepelde garnalen door (zonder die Noilly Prat is dat een bekend Baskisch gerecht, en net als bij die Basken moeten de garnalen ook hier nog net ietsje glazig zijn).
Toppen met die amandelen.
Heerlijk!

Olijfolie, fijngesneden prei, wat sjalot en knof...
Witte peper... Wat witte wijn en groentenbouillon en snel inkoken met wat rozemarijn en wat basilicum.
Room erbij, inkoken, en dat nog twee keer.
Heerlijk!

Quinoa roosteren "voor een notige smaak" maar dat is dus flauwekul.
Gewoon zó gekookt heeft het een mooie fijne notensmaak.


Stap 2

Links

Culinaire uitgeverij Minestrone hier.
Wat raar dat die allemaal van die Sergio boeken uitgeven! Goh!

Wat Chinezen bij ons vies vinden, en wij bij de Chinezen hier.
Stinky tofu!

The Food Line-up, weer zoiets Amsterdams culi's waar je vooral niet naar toe moet gaan hier.


Stap 3
Dat kleurtje, dat is niet verdroogd of zo.
Dat krijgt het gewoon.
Erg lekker knapperig!

Verder

Een colporteur op straat, Houdt u van kinderen?
De bedoeling was natuurlijk dat je Ja zou zeggen en dat ie dan z'n verhaal zou kunnen afsteken.
En net voordat ik dus wou zeggen Nee schoot me wat anders te binnen.
"Alleen gebakken!"

AH, rib eye in de aanbieding, en dat had ik gepland.
Maar alles wat er van bief en zo in de aanbieding was, dat waren lullige kleintjes, en rib eye was er helemaal niet.
Wel in de aanbieding een heel mooie eendenborst, die ik vanavond eet en die heerlijk rook, even na uit de verpakking getrokken te zijn.

En ook AH: die nieuwe Euroshopper ligt er nu, AH Basic.
Kocht een blik tomaten van Euroshopper, dat was er nog, en een Basic.
De bon, rekenen.
Basic 30+% duurder dan Euroshopper!
Dus de basics bij AH zijn 30% duurder geworden!
De schooiers...
Voorspelde ik het niet...

Ik schreef laatst over korenaar-asperges, en dat dat Vogelmelk plantje er familie van is.
Nee hoor, dat is het gewoon zelf. Dat is gewoon hetzelfde.
(Zijn ze verdomme uitgebloeid... Maar de knol smaakt naar schorseneer, dus dat kan ik nog testen...)


Kijk, dat vertelde ik laatst.
Zo'n chayote, die ontkiemt -met zijn enige pit!- in de vrucht zelf.