maandag 8 november 2010

Ff een vluggertje in de ochtend,


want ik moest er dit plaatje opzetten, ivm dit (alle links hier in een nieuw venster)..



Laguiole tafelmes, incluis "klapbaar uiterlijk", kartels, vliegje en plastieken "hoornen" handvat.

Hieronder mijn Laguiole weimes, een "echte" Laguiole, met hoornen handvat. En bovenal een gesmeed lemmet, geen plaatstaal zoals hierboven.



En kijk, dat is nou nog eens aardig. Dat kan niet wachten tot vanavond.
Blader door Hollands Maandblad 1971 en vind er een stuk van Karel van het Reve, wat niet in zijn verzameld werk staat maar (of: én) wat erg goed is. Overdreven geformuleerd. Nummer 283/284. Nav een artikel van Jan Rogier in Vrij Nederland, 4 april 1971. Rogier over hoe Lou de Jong Jaques Presser herdacht.
"'er is waarschijnlijk tussen Presser en De Jong veel ongezegd gebleven, zeker gedurende de laatste jaren van Pressers leven. Dat is gezien hun oude vriendschap en Pressers angst voor de eenzaamheid heel begrijpelijk. Dat het ook nu door De Jong niet werd uitgesproken, zelfs niet in een uiteraard eenzijdige belichting, vervalst het beeld van Presser in de geschiedschrijving.'
Een wat schreeuwerige en onzorgvuldige formulering. Als een zekere schroom mij, over Rogier schrijvend, ervan weerhoudt om bijvoorbeeld precies te zeggen wat ik van hem denk, wordt dan 'het beeld van Rogier in de geschiedschrijving vervalst'?"



Peter Vos, recentelijk zaliger, in hetzelfde nummer

Een nogmaals erg mooi artikel van Van het Reve."De menselijke neiging tot het vinden van 'verklaringen' heeft geloof ik de wetenschap veel kwaad gedaan."
Aan het eind schrijft hij dat er geen wetenschappelijke publicatie over het Nederlandse lidwoord bestaat. Karel had eens moeten weten dat in datzelfde jaar mijn promotor Else Barth De logica van de lidwoorden in de traditionele filosofie publiceerde.
Even verder schrijft hij "Er zijn nogal wat mensen [...] die graag zouden willen weten hoe dat oude Kiëv er uit zag en hoe het daar toe ging." Nou, dat kan je lezen in de autobiografie van Golda Meir, My life, want daar groeide ze op, vanaf 1898.
En nog iets verder schrijft hij dat hij graag oa. wil weten "Hoeveel een overnachting [er] kostte." Dat had ík hem kunnen vertellen, want in het Premier Palace Hotel kan je een in marmer gebeitelde Preiskarte zien van rond 1920. Dat Preiskarte staat er, als je de Oekraïnse letters vervangt door Europese. Een Einzelzimmer mit Bad kostte toen iets minder dan vijf Euro. En blijkbaar veranderden toendertijd de prijzen niet zo snel.
Goh, wat zou dat een lange brief geworden zijn als Karel nog had geleefd...



Kookplanning vandaag weer wat bijgesteld.
Ik maak dus, oftewel niet-dus want ik weet niet of ik het al meldde, gemarineerde gegrilde (grilpannetje) ananas, maar niet voor bij het eten. Gewoon "los". En maak meteen ook wat in sojasaus gemarineerde ananas, want anders heb ik een enorme hoeveelheid marinade nodig want grote kom dan.
En vandaag filei met verse kaassaus en paddomix.

Morgen dus die tofu met lelieknoppen en Oosterse paddo's, nou ja, twee paddo's, dat moet kunnen. Misschien soepig en met lontong erin.

(Vandaag zat Nijhoff me de hele tijd aan te kijken...)
(Links artikelen over Achterberg, ook die ene waardoor ik er achter kwam dat ik in Utrecht een tijdje op de kamer gewoond heb waar hij woonde en op het platje waarvóór hij zijn hospita heeft doodgeschoten.)



Recepten
Gerookte gesauteerde zalm
Sauteer niet te dun gesneden stukken gerookte zalm ("snippers" zijn hiervoor prima geschikt) in hete boter.
Leg op warme borden, roer citroensap door de boter en serveer de boter over de zalm.
Gerookte heilbot, forel-eitjes en radijs
Vul per persoon een half gekookt ei met forel-eitjes.
Maak mooie borden met kleingesneden icebergsla, gerookte heilbot, radijs en het gevulde ei.
Eet de heilbot met de radijs en het ei dus met de forel-eitjes.

Die paddo-mix van Super d B: laatst perfect, nu 90% kastanjechampion, 7% shiitake en 3% oesterzwam. Nou ja.



Links
Wintertuin hier.
Kerstliedjes zingen hier.
Ontwerp op de weg hier.
Verste sterrenstelsel hier. Klik op Ruimtebeelden X 2.

Recept
Geroosterd brood met salade, Panzanella, Italië
Rooster boerenbrood met wat olijfolie erover en wat zout.
Laat het brood goed koelen.
Snijd tomaat, komkommer, wortel, ui en bleekselderij in kleine stukjes.
Verkruimel het brood grof en meng met de groenten, basilicum, peper, zout en wat witte wijnazijn.
Koel goed.
Serveer op gekoelde borden, met olijfolie en eventueel met gekookte eieren.
Uhh, een werkelijk uitstekende wintersalade ook, als je het niet al te koud serveert!



Ik schreef door mijn citaten heen te zijn. Nee hoor.
"Professor [Nagel], wat moeten wij toch doen tegen al die ontsnappingen van psychopaten die maar lustmoorden plegen?" -"Een ander ochtendblad lezen."
Nagel, dat is ook J.B. Charles.