vrijdag 16 december 2016

Inkopen



De foto's van vandaag zijn van inkopen, maar niet die van vandaag

Hierboven: prima spul, misschien ietsjepietsje te zoet
Bonne Maman heeft nu ook Kastanjespread trouwens



Ik begon de dag met het lezen van de Hanos folders


Platte oesters Zeeland n° 4, € 1,-/stuk!
Gaan we doen!

Kaltbach kaas: zie hieronder

Verder niets interessants




Gierst
Geen brood zo lekker als brood met rauwe gierst erin meegebakken
(Ik heb natuurlijk altijd gierst, maar iemand had de pot laten vallen)



Station, honger, Smullers


Een kebab flap of zoiets
Vette slappe troep
Weggeflikkerd

Friet met pindasaus
Erg vreemde smaak, die saus
Na een paar frieten weggeflikkerd

Ergens anders in de stad een uitstekende bamibal

Bij een Turk!



Lardeernaald


Kaaswinkel


Zie hier (alle links openen hier in een nieuw venster)

Ze hadden er die Kaltbach kaas
Nauwelijks voorsmaak, mooie notige licht pikante nasmaak

Zie Kaltbach hier

Hun Gruyère en Emmentaler heb ik nog nergens gezien, en wat als Kaltbach wordt verkocht is een "pikante kaas" die wel meevalt wat dat pikante betreft

AH schijnt het te verkopen



Malagueta pepers (verbastering van Melegueta, wat heel wat anders is)
In feite West-Afrikaanse Piri piri pepers
Saus lijkt erg op (piri piri pepers) Angolese Piri piri saus
Lekker fris
Hoezo "Brazilian"?


Russische winkel


Zie hier

Kocht er weer Smetana, Russische zure room
Die was enorm lekker op blini met kaviaar, maar je schijnt er mooi mee te kunnen koken
Doe je het over een ovenschotel dan schijnt het er niet in te zakken maar een "deksel" te vormen
(Als ik lieg dan lieg ik in commissie)
Gaan we proberen

Russische olijfolie mayo
Commentaar komt

Tkemali
Zie hier
Soms hoor je dat het van mirabellen wordt gemaakt maar dat is niet zo
Het zijn die groene pruimpjes die soms in die groene zakjes bij de Turk liggen
In het Midden-Oosten stoven ze ze mee, erg lekker
Je hebt Tkemali van groene en gele (niet rode dus; in Rusland en zo worden ze niet rood) pruimen, met of zonder knof en met of zonder chilipeper
Ik kocht groene met met



Lekker, als je het normaal laat trekken en dan de thee een kwartier op een warmhouder laat staan
Dan pas ontwikkelt zich die rozensmaak 
Erg veel roos erin trouwens
Wel 1/3


Hema


Een fles Château Haut d'Arzac

Heel fraaie Bordeaux wijnen hebben ze daar nu!
Veel mooiere jaren vergeleken met wat Aldi en Lidl heeft
Wel richting € 36,-, dat dan weer wel...



Boekendump ernaast


Ices and Ice Creams van Agnes B. Marshall

Heel erg goed boekje, echt heel erg goed



Jumbo


Eieren van Zorgboerderij Wientjes
Naan
Green Jalapeño Relish
Verse jalapeño's



Drie keer niks


Markt


Kastanjes
Want ik vond een tip over hoe wel met succes pellen zonder veel gevloek

Sapodilla
Zie hier
Maar de foto's zijn heel raar
Het ziet er zo uit als hier

Paranoten
Want daar had ik zin in

Sugar snaps
Voor bij coquilles in Muscadet



Sobrasada
Kocht ik in de Haarlemmerstraat in A'dam
Heerlijk...
Zie (dubbele S = Catalaans) hier


Verder


Kocht voor iemand zo'n in zijn geheel verzuurkoolde groene kool

De Dirkjan scheurkalender

Kreeg een potje Fleur de Sel uit de Camargue
Gaan we vergelijken met Guerande en Maldon

At bij Buckshot (zie hier) een Tosti pikant: kaas salami, ansjovis, olijven, Tabasco
Ik zeg Doe me zo'n tosti waar jullie altijd teveel ansjovis in doen


Zo kan ie wel weer...



Gebakken zwemblaas