zondag 4 december 2016

Patatas... (2)




Zie de eerste aflevering hier (alle links openen hier in een nieuw venster)


...al caliu

Catalaans


Vijzel knof en peterselie met goede olijfolie
Laat twee uur staan op kamertemperatuur, regelmatig goed omkloppend

Pof aardappelen van een stevige soort niet al te gaar in aluminiumfolie, liefst op open vuur, anders maar op de BBQ, of desnoods in de oven

Snij in plakken en bestrijk met de olie




Pure de...

Aardappelpuree, maar dan uit Centraal-Spanje


Koken met zout en tijm in het kookwater

Pureren met olijfolie, p/z, geperste knof, citroenrasp en room

Op smaak brengen met iets citroensap





...al horno en gajas

In partjes uit de oven


De essentie is dat je ze met schil in partjes kort kookt eerst

Ovenschotel invetten

Heel fijngesneden ui en knof, en gehakte groene kruiden: oregano, tijm, dille, rozemarijn
Werk die kruiden door olijfolie

Aardappel in de ovenschotel, wat geraspte citroenschil, p/z en die kruiden

Oven




Tortilla de...


Tortilla betekent iets als omelet, behalve in Amerika

En Tortilla de patatas is struif met aardappel, en Tortilla francesa, Franse tortilla, is omelet zoals wij omelet kennen


Tortilla de patatas maak je van ei, aardappel en zout en niks anders
Nou ja, je bakt in olijfolie

Wat niet wil zeggen dat ik ui en knof erdoor heerlijk vindt, om niet te spreken van spekjes en paprika
Maar: die super simpele is overheerlijk als ie exact goed gemaakt is, en met exact goede ingrediënten, en dat vind je enkel in tenten waar zo'n vrouwtje in het zwart aan een ruk door van die grote tortillas staat te bakken
Ik kan het niet precies uitleggen want ik sta of stond nooit uren achter mekaar tortillas te bakken (de Heere zei, ik bedoel zij, gepreezen), maar het is toch gewoon wat anders, dat ui-loze als maar achter mekaar, of eentje met ui en thuis
Want: thuis wordt ie dus altijd met ui gemaakt in de praktijk

Je bakt het in een koekenpan en dat is niet makkelijk, het draaien zeker niet
(Waarbij je dan kokende olie over je polsen krijgt)

Zie hier



Zie de volgende aflevering hier




Er wordt ook dikwijls met plakjes gewerkt
Dan kan je niet teveel husselen en dan wordt het meer al dente



(Wat ook erg opvallend, voorspelbaar en erg leuk is: elke keer dat ik hier die Kleyne Eykelmans op zijn pikkie trap, dan begint na 2/3 dag dat spammen weer, de sneue zelfkazer...)
("Zodra ik vind dat mijn naam weer eens in de krant moet komen, trap ik op Gomperts, niet uit kwaadaardigheid, maar zoals een trambestuurder op een bel")

(Volgens mij moet die Eykelmans trouwens een wereldprijs krijgen: 1000 bladzijden lulpraat uitgepoept in drie jaar tijd, dat doet geen mens hem na! Dat is Godverdomme een per dag!)

(Je zal maar obstipatie krijgen, hahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!)