woensdag 14 december 2016

Panko en zo

















Die ballen waren zo lekker! Ik heb er negen opgegeten en zou gewoon doorgegaan zijn, als er nog meer waren geweest.  Dat paneermeel (Panko) is lekkerder dan "ons" paneermeel, althans bij deze ballen. Het is luchtiger.
Waar ik ook lol van heb, is de combinatie van Italiaanse kruiden (uit een potje) van de ekowinkel. De slager heeft allerlei specialiteiten, vanwege de Kerst, waarvan ik dacht dat ze alleen in België te koop waren. Hij koopt ze in en maakt een gedeelte zelf: de salades en de soepen komen uit eigen keuken. Toch denk ik dat ik er ( vooral bij de salades) een "soort van eenheidssmaak" aan proef. Ik ga de witlofconfituur enz. enz.. nog bij hem kopen. Kijken of die dat ook allemaal hebben, die eenheidssmaak.

Op de radio is een interview met Corrie van Binsbergen aangaande verhalen van Toon Tellegen (inmiddels 75 jaar) die zij op muziek heeft gezet. Er wordt gevraagd "Heeft het werk van Toon Tellegen u iets gebracht."  Ze moest lang nadenken en zei toen "Dat is moeilijk, maar ik leerde gelukkig zijn". Nou daar ben ik het helemaal mee eens; een tijd geleden kocht ik voor mevr. A.
verschillende boeken van Toon T. en we hebben weer zoveel plezier gehad. Bijvoorbeeld: Een bladluisje dat zo graag een beetje schaamteloosheid koopt, krijgt hij een beetje op een schoteltje en werkt het in een hap naar binnen, of een  eendagsvlieg die zo graag tot morgen wou zeggen.
Als kind las ik voornamelijk Annie M.G. Schmidt, Toon T. was er nog niet , zij had ook zo'n soort sfeer.

















Hoorde Freud en Possel over beroemde fritestent op IJburg met Vlaming Jules die de aardappels schilt. Jules: Het moeten Frieslanders zijn (precies wat die eindhovense fritesbakker ook zei) en Jules laat de geschilde frieten een nacht in het eerste water staan. Niet spoelen dus. Geen nieuwe aardappelen, maar aardappelen die al een tijdje gelegen hebben gebruiken. 6 minuten bakken, geen 5 geen 7. Tismaardatjehetweet.

Ik heb het er al eens over gehad, Confit de chicons aux agrumes. Heerlijk spul. Ik kan op internet geen recept vinden. Het spul komt van J.l. Lambert, ook dat heb ik al eens verteld. Ze hebben een hele mooie site, maar dit staat er niet bij.

Enfin de slager sneed voor mij, bijna ovale, dikkere plakjes Chinees spek. Zoals je kunt raden: zoeter dan Zeeuws spek. De bakker had langwerpige kadetten. AH heeft die ook, maar dat zijn van die droge suffe dingen, ze moeten een beetje vettig glanzen. Nou, je pakt 6 kadetjes, lekkere boter, drie plakken spek per broodje, dessertlepel witloofconfijt over dat spek, broodje dicht. Vanmorgen had ik die broodjes, waar zijn ze nu? Allemaal op!
Vraag: Maar loek, ik dacht dat jij een soort principiële vegetariër was. Antwoord: Ikke? Ben je nou mal, je moet van goeie huize komen, wil je mij op principes kunnen betrappen. Gewoontes heb ik trouwens ook niet. Hooguit het veelvuldig gebruik van het woord " trouwens".

Naast mij zat de hond en als ik opzij keek, deed hij gauw zijn ogen dicht en dook ineen, twee stralen uit zijn bek.

Dag, Loek