dinsdag 4 december 2012

Tomaten-jam, roti, kruiden



Gisteren

dus, want zoutvlees is natuurlijk stoofvlees eikel, zo'n roti van de supermarkt uit de diepvries getrokken. "Roti massala roll". Nou, de massala was nauwelijks te proeven (kan je natuurlijk verwachten met dat ui de klei getrokken publiek hier) en de vulling was linzenprut. Niet echt spectaculair dus.

Ik leukte het wat op met hot mango pickles...

Zoutvlees morgen, met tomaten-gembersaus.
Die saus is ook erg lekker bij kwiekwie. Zie (dit blog) hier (alle links hier in een nieuw venster).


Aanloop naar Doce de tomate ("zoet van tomaten"), Portugese tomatenjam.

O, en
Gisteren
nog wat.

815 pageviews eergisteren? 927 gisteren! Wow...
Maar ja, altijd stijgingen richting feestdagen...
(Bij de 1.000 trek ik een fles overheerlijke Martini Brut open...)

Culinaria

heb ik weinig vandaag.

Ik las ergens over vadouvan kruiden en vadouvan olie.
Wat was dat ook weer?

O ja, dat is dat India'se kruidenmengsel waarvan je steeds denkt Wat is dat?, omdat het Frans klinkt.
Zie hier.

Ik las het in NRC Next, bij een tiepe die er aardpeer mee maakt (niet bepaald mijn kossie), met "zwarte knoflook".
O God, weer een grachtengordel-ingrediënt. (Amelie! Amelie! Help me! Help! De zwarte knoflook is op!)
Zie hier.
"Laat geen spoor van geur of slechte adem achter."
Drie keer niks dus...


Het begint al wat te worden...

Tomatenjam

Portugal. Doce de tomate, maar dat schreef ik al.
[dOhsse de toemAtuh; O en oe, want respectievelijk beklemtoonde en onbeklemtoonde o]

Zoals elke jam of chutney of zoetzuur begin je met het kleingesneden fruit of groente met rietsuiker te mengen en een halve dag te laten staan. Zo krijg je een betere smaak en/want je gebruikt minder suiker. Vooral voor pectine-arm spul (tomaat, druiven...) is dit aan te raden. Ook dan gebruik je enkel 40% suikergewicht op 60% fruit/groente gewicht. Alleen jammer dat je het dan van de Europese Commisie geen jam mag noemen. Jam is 50-50+ % suiker.

Uhh, regelmatig omroeren, en je krijgt vanzelf een fraaie prut.

Breng langzaam aan de kook met kaneel, limoenrasp en kruidnagel.
Thats it.

C kon het niet thuisbrengen, H was uiterst dicht in de buurt: Iets tomatenachtigs?
C vond het erg lekker in de yoghurt.
En tegen iedereen moest ik zeggen Neehee, géén sambal...

Varia

Ook uiterst weinig vandaag, dus ik rek het wat. Cultureel ook nog, dus wie zeurt er.

Zag Mammuth (wat een motorfiets is), met Gérard Depardieu (een favoriet van me, waarbij ik hem Obelix vergeef).

Kijk, dat is enerzijds onderhoudend, omdat het steeds weer leuke item'pjes zijn, maar een verhaal, dat is het niet. Integendeel. Het is een kralenketting. Maar ja, wel kralen...
En af en toe wel heel erg goed, daar niet van.

Ben al jaren op zoek naar de film Germinal (met ook Depardieu), naar het meest deprimerende boek wat ik ooit heb gelezen.
Boek hier.
Film hier en hier.


Ja, dat is het boek en dat is de film.
Maar enkel een detail.
Het hele verhaal is werkelijk on-navertelbaar...

Maar goed.

Pee Wee Herman

Eindelijk.

Kijk, zoals hier kenden we hem al.

Ik zocht wat verder.
Voorlopige verkenningen.

Hierboven, dat is zijn Surfin' Bird periode.

En later heb je (zie hier) het masturbatie-scene verhaal. Dat is hier, op 3 minuten 10 seconden.
Nou ja, als je dat masturberen wil noemen...
Maar prachtige clip!

Maar goed, hij geeft dus een Surfin' Bird periode, een pre masturbatie periode (2) en een post masturbatie periode (3).

Dit hier is denk ik 3.
Deze hier zeker.
Maar 2??

Vreemd, Wiki op Pee Jee: niks Surfin' Bird.

Mooi! Crack hier.


Ook Surfin' Bird hier.
En hier.