zondag 23 december 2012

LA JALOUSIE ? BAH NON .. ! PAS DU TOUT !

.
Mijn man, Edmond van den Bussche, heeft een zwak voor Janneke. Ik niet. En ik begrijp dat Maarten dat ook niet heeft. ‘Ge moet ze niet op haar culinaire kwaliteiten beoordelen !', zegt Edmond, 'maar als vrouw'. Dat begrijp ik niet. 'Ik doe echt poging om haar te doorgronden’, zegt hij, en kijkt regelmatig naar haar filmpjes. Maar als ik uit de keuken in de kamer kom, dan zit hij met glazige ogen naar haar te kijken, en heeft het knopje ‘pauze’ van Windows Media Player ingedrukt op het moment dat ze ‘at the wrong side of her forties’, preuts als een lief jong lolitaatje haar vingerke in haar mondje steekt en het sensueel kijkend aflikt. ‘Schoon, hè…’, zegt mijn vent dan…. Ze kan inderdaad niet koken en straalt dat nogal dom uit. Jaloers ? Bah non ! Helegaar nie. Ik peins dat ik eens uit ga zoeken hoe ik met ‘Norton Family’ haar, zonder dat hij het weet, in de ban kan doen, en elke keer als hij op ‘Janneke Vreugdenhil’ Google’t, hij automatisch bij ‘Nijntje is jarig’ terecht komt.

klik op de afbeeldingen voor vergroting
 
Maar nu die kreeft van Maarten. Zijn wetenschappelijk onderzoek leidde hem langs de hele Nederlandse supermarktketen, maar hij vergat een zaak. Yerseke. Toen mijn schoonpapa terminaal was, kreeg hij het laatste half jaar een sterke behoefte aan foi gras, champagne en oesters. De laatste maand vielen de oesters af. Bang dat hij een besmetting op zou lopen, reden wij naar Yerseke om de oesters vers uit de put te halen, en niet uit een traject van te lange distributie. Duizenden kleine Canadese kreeftjes zagen we er. Verwaterd in Oosterschelde water. ‘Verkoopt ge die net als uw importmossels nu ook als Zeeuwse kreeften ?' Ze lachten eens.
Ik heb ze gekocht bij de Lidl op basis van goede ervaring.

Recept
Laat ze gewoon in hun zakje ontdooien. Maak een court bouillon met selder en visnat van garnalenpellen of pak een visbouillonblokje. Belangrijk is dat ge geen dwaze kruiden er bij doet. Peper en selder zijn voldoende en perfect. Oude, al niet meer verse langoestines en kreeftjes worden in Breskens door een dubieuze marchand zo weer opgepept en als ‘vers’ te koop gelegd.

Kreeft met citroenboter (2 personen)

 Benodigd:
- Fijngehakte sjalot
- Fijngehakte dragon
- Dragonazijn
- Wat geraspte citroenschil
- Vers geperst citroensap
- Versgeperst appelsiensap
- Een kluit boerenboter
 
Doe sjalot, dragon en azijn in een pan, kook het in tot bijna een stroopje. Meng de geraspte citroenschil en al het sap er doorheen. Laat wat afkoelen en klop het op met de boter. Ge kunt deze boter een dag van tevoren maken.
Aangezien de Lidl kreeft al gekookt is, passen we de methode van de dubieuze marchand toe en laten hem afkoelen. Peuter al het vlees uit de kreeft en zijn scharen, en leg die terug in lege halve kreeftenschaal. Bewaar in uw frigo.
Serveren:
Doe uw oven op 180 graad, en verdeel de boter over de kreeftenhelften. Doe er wat alufolie over en rooster ze 8-10 minuutjes. Hebt ge toevallig aan kleine rivierkreeftjes kunnen komen, dan kun ge die toevoegen.
 
 
Afsluiten doe ik met volgend gedicht van Carlos Drummond de Andrade, en wens u alvast een harmonieus kerstfeest temidden van uw dierbaren, vrienden en geliefden.



In het kleine museum van gevoelens

In het kleine museum van gevoelens
zijn deze haren, los bijeengehouden
met een enkel strikje,
alles wat nog van de bergen rest,
van de door mij bezochte venusbergen
 
Ik betast, ik streel de zwarte flora
en zwart blijft ze, in dat grote wit
van de vergane tijd
waarin ik (past)oraal, geparfumeerde
krullen graasde, zwarte lokken en
hartstochtelijke slangen, bij de spiegel
die daarvan het lichtend rijm was
 
De vroeger levende bewegingen
herleven in de haren, die mij spreken
van verloren zuchten, weer herboren
in kussen die vergleden van de mond
de afgrond in van bloemen en van hars
 
En ik kus de herinnering aan die kussen