zondag 23 december 2012

Paddestoelen, malaga, eendenborst



Alweer kriel en paprika?
Tsja, had beide nog, en het is een lekkere combinatie...

Gisteren

Kriel, eendenborst, paprika

Kook de kriel 3/4 gaar.
Olijfolie, sjalot, knof...
Puntpaprika...
Witte wijn (weer die Chileense), za'atar, laurier... Dat niet te kort stoven in witte wijn is nodig omdat anders de paprika niet mooi smaakt bij de eendenborst.
Eendenborst dichtschroeien en op het ingesneden vel bakken. Later ook nog wat op de vleeskant, zodra het vet krokant is.
Kriel bij de paprika opwarmen.
Ik serveerde er wat Dijonnaise  en wat piccalilly bij.

Die paprika lag al minstens een week en was heerlijk zoet geworden.

O ja, las ergens Maigret de canard. Quel canard!


Culinaria

Loek, mijn commentaar op die bloedworst en die balkenbrij komt nog!

Marieke nu.
Jazeker wat die kruiden bij die kreeft betreft, maar ietsje steranijs is toch wel erg mooi. Ook als je garnalen kookt trouwens.
En een mooi gedicht. En daardoor schoot me te binnen dat ik die Andrade vertalingen nog zou becommentariëren. Komt!

Ik kocht gedroogde lotus-wortel (zie hier; alle links hier in een nieuw venster). Hoe te gebruiken? Zoeken op dried lotus roots. Maar ja, dan vind je info over hoe het te drogen en hoe in bloemstukjes te gebruiken (volgens mij vergissen ze zich daar met gedroogde lotus zaaddozen).

Moskovische tulband hier.

Las over rijststrozwam. Huhh? O maar wacht, dat is gewoon de Straw mushroom, die "ongeboren paddestoelen". Zie hier.

Gisteren madera, vandaag malaga bij een blokje kaas. Madera is lekker om "zó" te drinken, malaga uitstekend voor bij kaas.
O, en na een glaasje malaga een glas rosé: bah!


Codorniu. Ja.
Waar kan ik hier Laurent perrier kopen? 

Moshik Roth

Dat is een of andere kok die in Amsterdam "het beste restaurant van de wereld" gaat beginnen. Nou, dan weet je het al.
Een hele pagina in NRC.

Hij is "de bedenker van de hamburger van gevriesdroogde meloen". Hij gaat "spaghetti en noedels maken van groenten. Voor kinderen, zieken en bejaarden". "Pizza, McDonald's chicken sensation, hotdogs, cola... Heerlijk". "Na Amsterdam moet Kuala Lumpur volgen en daarna Kaapstad, New York, Rio de Janeiro en Shanghai". [In zijn huidige restaurant:] "De ober zet een bord neer van helder glas, met een palet van groenten en bloemen". "Ik ben in balans met mijn lichaam" [130 kilo]. [In die nieuwe tent:] "Langoustines, € 95,-". "Een hamburger van tomaat is het meest bestelde gerecht".

Hij hád twee sterren, maar wat een flauwekul: nieuwe tent net een paar weken open en dan weer twee sterren. Meteen twee dus. Dat betekent dus ook niks meer.
 
Olijfolie links

Die zou ik nog geven.
* Olive Oil Source hier.
* International Olive Oil hier.
* Oliveoil.org hier.
* Huile d'Olive hier.


Maarten, met het oog op Kerstmis: een van mijn favoriete Maria’s is die van Fouquet, de Madonna van Melun. Prachtig ook dat Jezusje op haar schoot! Verder staat er in Brugge een Madonna van Michelangelo die ook tot mijn favorieten behoort. Geen ondergesneeuwde types met timmermannen, ezels, stalletjes en verder geouwehoer neen, gewoon: knal!
Geloof maar, dat is misschien meer in de buurt van de waarheid.
Onderschat ze niet, die vrouwen!!!!!!!
Grapje, hoewel...
Loek

Varia

dus.

Madonna Brugge zie hier.
Die Madonna's met kind, dat heet een Schöne Madonna.
Daarvan was in het MET een tentoonstelling. Oud echtpaar. Hij: Isn't it funny; they all have a baby...

Ik heb de NRC opgezegd omdat ik sinds 22 januari 25 keer de zaterdagkrant niet kreeg.
Komt er een tiepe aan de deur, met zo'n nieuwjaarskaartje. om z'n fooi te halen, "Ik ben de bezorger van de zaterdag NRC...

NRC. De directeur van die school waar die lui zaten die die scheidsrechter doodtrapten (of schreef ik dat al?). Een vette papzak.
"Laatst hebben leerlingen van onze school de buurvrouw geslagen. Die vrouw hebben we een bloemetje gestuurd"...

Twee links nog. Cultuur!
* Portret in portret hier.
* Mike Kelley hier. Hässliche Madonna's...