vrijdag 7 december 2012

Bloedworst, tempeh, chorizo



Planning

want dat is natuurlijk weer aangepast.

* Vanavond een ovenschotel aardappel, groene asperges (ik kocht overigens van die puntjes) en verse kaas. Zie die kaas hierboven. Nooit gehad. Proefde net. Is meer feta-achtig dan verse kazig, maar niks mis mee.

* Morgen gegrilde zalm (spiesjes?), rijst en "wilde" rijst met courget, beurre blanc. (Die aardappel met kaas had hierna moeten komen, maar ik vergiste me; ik had die rijstepap, zie onder, morgen gepland, en dan kan natuurlijk niet, twee keer rijst na mekaar...)(Deze dag vis en de volgende vlees is ook al fout genoeg...)

* Zondag twee helemaal ingedroogde worstjes die uren in bouillon gaan sudderen, en op tafel komen met boerenkool stamppot. (De tweede helft van de boerenkool sauteer ik met ui en knof, en dan gaat er ketjap bij en sambal, en worden er schijfjes rookworst in opgewarmd. Mie erbij.)

* Maandag loempia van gefrituurde tempeh en taugé, met korma (zure curriepasta; AH).

* En daarna boeboer / bubur (niet-zoete rijstpap), haricots verts en die eeuwenoude eieren in die pap. Beetje imitatie van een Chinees gerecht gemaakt met Chinese paprijst, "River rice", maar pas op: zo wordt ook wilde rijst dikwijls genoemd. Ik maak het met sushi rijst met teveel kookwater.
Congee (Chinese rijstpap) hier (alle links hier in een nieuw venster). In Chinese gastronomy: "The Cantonese embed sliced preserved eggs in congee". Zie hier.
Bubur, feitelijk een ontbijtgerecht, zie hier. Als je nasi of bami over hebt ontbijt je met nasi of bami goreng, wat dus ontbijt gerechten zijn. Niks over dan maak je bubur.


Gisteren

Tempeh goeri, kastanjechampignons, mihun.
Zie hierboven.
Water, medium sherry, santen, rode ui, knof, lombok, daun salam, daun jeruk purut (resp. Indische laurier en blad van de kaffir lime, Kaffer limoen, zie hier). Lang laten trekken, en dan lang laten trekken met platte, dunne stukken tempeh erin. (Ik sneed het te dik en dan is eigenlijk alleen de buitenkant lekker na het bakken.)
Tempeh uitlekken en droogdeppen.
Mihun koken. Je hebt goede witte (van mung bonen) mihun als ie net na indompelen gaar is; je hebt goede gele (tarwe) mihun als het lang moet koken. Als het enorm lang moet koken dan is het mihun of liever heel dunne mie die eerst lang geweekt moet worden in koud water.
Pindaolie, rode ui, knof, lombok, de champignons in schijfjes, Chinese witte wijn (druivenwijn dus)...
Zout vond ik niet nodig maar gebruik eventueel light soy.
Bak de tempeh.


Dank PJ.
Vreemd. Dat bovenste deel kan je daarmee toch niet schrappen?
Die ring is toch niet flexibel? Of kan je 'm inknijpen?
Maar dan schilt ie maar aan twee zijdes t.o. elkaar, en moet je er dus twee keer langs.
Overigens gaat het met een tafelmes mes ook prima.
(Met de rug van een tafelmes kan je trouwens prima de schil van gemberwortel wegdrukken.)

Culinaria

Iemand had het erover dat Pálinka en Slivovitz hetelfde is. Nee.
Pálinka is brandewijn iha, en Slivovitz is pruimen-brandewijn, pruimen-pálinka.
In Joegoslavië, ik bedoel: die kanten uit, drinken ze veel pruimen-palinka, en in Hongarije veel abrikozen-palinka, barack [baratsj] pálinka. Maar ze drinken er ook erg lekkere kersen-palinka bijvoorbeeld...
En je hebt pálinka van appels en van peren...

Bij Schmidt Zeevis kocht ik een fraai groot trancheermes voor € 9,- ex porti. Zie (enigszins) hier.

Kocht Marcaire kaas, volgens mij nooit gegeten. Zie hier. En zie hier.
Wie heeft het fout, AH (La Marcaire) of deze lui (Le Marcaire)?


Galletjes, Drievlechtjes.
Dank PJ.
Wat raar dat je onder "galletjes" zowel wafeltjes als van die vlechtbroodjes vindt...

Die Baardbroek die elke vrijdag de achterpagina van NRC Next zo onsmakelijk maakt met zijn portret, die was weer goed bezig. Die ging voor Somalische asielzoekers varkensnek en bloedworst maken, de domkloot...
En Dorho is geen saus met Berbere kruiden, maar Dorho is een stoofgerecht in Berbere saus. En ja, dáárin zit weer het Berbere kruidenmengsel.

Kocht bij AH gerookte sandwich-zalm. Die ik natuurlijk zó at.
Mooi van smaak en behoorlijk vet, dus voor zó eten wat minder dan voor op brood. Inderdaad.
("Allergie-informatie: bevat vis")

Kocht er ook kippen-chorizo, voor op brood. Nou, niet slecht hoor, en lekker pittig.
Wel wat die runder- (varkens?)chorizo ook heeft: te weinig structuur. Te zalvig. Net als die hummus van ze.


Dit markeert de overgang van culi naar varia.
Newark, Ohio. The Basket Building.
Dank voor de tip PJ.
Zie ook hier.

Kerst-Allerhande

Jezus, dat overleef je toch niet? 150 pagina's lang op elke pagina die uienpellerskop van die Jamie Oliver?

En Côte de bœuf 45 minuten in de oven. 15 is al vrij lang, en heel erg dikke, nou, 18, vooruit.
(Iets anders is op 65 graden en dan uren lang...)

Twee mij onbekende sites of beter links van AH.
Vis hier.
Reserveren hier.

En roggenoedels. Noedels van geprakt zwart roggebrood, bloem en (veel) boter. Lijkt me helemaal niks.


Varia

Dat boek hierboven lees ik momenteel.
Even dik als de man zelf.
Maar interessant!

PJ
De man die dinsdag aan dat tafeltje naast ons zat en waar we even contact mee hadden blijkt een Fries te zijn.
Komt uit Oude Leije, dat ligt vlak bij Stiens, dus ten Noorden van Leeuwarden.
Hij schildert tegels en bakt die dan.
Je kunt ze bekijken op zijn web-log hier.
Heel interessant! Een vakman!
Tot vanmiddag.


L
Goedemorgen Maarten
Maarten, heb jij het over die film “Chocolat”? Ik heb hem ooit gekocht omdat iemand mij die film aanraadde en door haar, die mevrouw, had ik op mijn hoede moeten zijn. Ik vind/vond het een enorme flutfilm die hinkt op allerlei poten. Een gek damesromannetjesverhaal met pretenties. Heb ik het dan fout begrepen? Ik praat nu vanuit hetgeen ik me herinner, ik heb geen zin om die draak nog eens opnieuw te zien.
Dag, Loek

Dat hinken klopt volledig. Ik schreef dan ook al "lapidair".
Maar de lapides zijn wel erg aardig meestal.


Dit schilderij hangt in Huis de Beurs.
Ik kom er later op terug.

Vrijdag, gedichtendag

Sappho

To Andromeda

That country girl has witched your wishes,
all dressed up in her country clothes
and she hasn't got the sense
to hitch her rags above her ankles.

Dat schilderij nu.

Hierboven een schilderij in Huis de Beurs dus, hieronder een schilderij van ene Steenbergen.
En kijk, Coen (zie link linksboven) noch ik kunnen er achter komen waar dat is geschilderd.
Ik dacht Luxemburg stad, maar ja, als er een tweede schilderij opduikt van -mijns inziens- dezelfde plek, dan zal het wel weer Parijs zijn.

Coen vond een frappante gelijkenis tussen de twee, maar "Nee, het is toch niet hetzelfde".

Ik denk van wel.

Kijk. Als je boven bij A staat, dan zie je hieronder. En die toren dus beter, want je staat niet alleen meer naar voren maar ook meer naar rechts.
En dat (Coen) de dakconstructie niet dezelfde is, nee, waar hieronder B staat, dat is het gebouw waarop boven C B staat.
De ramen onder B hierboven zijn dezelfde als die onder B hieronder.
En de ramen onder C hierboven (die in een hoek staan tov de B ramen) zie je hieronder niet. Omdat je meer naar rechts staat...

En dat sommige dingen niet precies hetzelfde zijn: nee; A] zijn het schilderijen, en B] niet uit dezelfde tijd (mogen we aannemen).


Toegift

Charles Ives zingt Charles Ives hier.