zondag 18 november 2012

Kreeft, kookboeken, caponata



Perle

(Die caponata in de titel, die "oor-rijmt" of althans allitereert op kreeft en kookboek. Maar hij "oog-rijmt" er niet op. Vergelijk oorrijm "Achter op het plaatsje / Fluit opoe graag vivace" met oogrijm, een stuitend voorbeeld op een de ruit van van een fietsenwinkel in Putten; "Elke client / Is onze vriend".)

Culinaria

Vanmorgen waren die lui van Schmidt Zeevis (zie hier; alle links hier in een nieuw venster) in Business class om hun kerstpakketten te promoten. Waarom staan die dan niet op die website?
Het was een melange van diverse gerookte vissoorten, zo begreep ik. Zalm dus, heilbot, iets makreligs leek me en nog zo wat.
En kreeft is dé vis, nou ja, vis, voor deze Kerst.

Vanavond weer geen tijd om te koken want 19.00 Formule 1, en net klaar met m'n werk en al bijna 6 uur.
Trok een -zelfgemaakte, dat wel- salami pizza uit de diepvries.

Worstenbroodjes, Loek, ik las je net.
Nou, of die dichte droger moeten zijn, dat lijkt me niet. Ja, of bedoel je dat ze dicht horen te zijn? In Nederland wel ja, in België niet.

En mind you, AH heeft twee soorten (als het goed is): alleen op te warmen, én nog af te bakken (lekkerder).
En ik herinnerde me van jaren geleden een hoop gezeik van de Keuringsdienst, dat je als bakker geen vlees mocht verwerken (worstje) en als slager geen brood.

Gisteren vergeleek ik majoraan met oregano, dat kwam mooi uit met die tomatensaus.
Majoraan, marjolein, is gespierder, dieper. En oregano is frisser.



Gisteren

die Perle in tomatensaus.
AH aanbieding vorige week, dubbele portie € 1,-.
In die perle basilicum, pijnboompitten, ricotta en grano padano.

Olijfolie, lombok, tomatenpuree, wat tomatensap, restant sjalottenpuree (waarin knof), rode wijn, laurier, Oxo als zout.
Pasta koken enzovoorts.

Prima hoor.

Kookboeken

Lijstje in NRC.

Ottolengi (als ik die naam nog één keer hoor dan ga ik slaan; die wijven van NRC geilen op die man), Allain Passard (die groente-juwelier; weg ermee), Home made zomer (en je hebt ook Home made winter), voor als je alles zelf wil maken. Prima, maar dan heb je aan gevoel voor koken aangevuld met internet genoeg.

Alma Huisken (weg ermee met die groentetuintruus), Nigel Slater (weg ermee), Insectenkookboek (weg ermee).


Jas gekocht. Australische (bereden) herdersjas.
(Niet over die kapstok beginnen. Die híng der.)

Koken op Bommelstein

Foto zie een paar dagen terug.
Johannes van Dam aka De Dikke.
Heel mooie klassieke recepten.

Tom Poes: gehaktbal met garnalen (die noemde ik al). Super en Hieper: faux fillet met beurre Café de Paris. Dickerdack: cromesquis van kalfsnier (kalfsnier ragout in flensje-verpakking, beslag, frituren). Doddel: palmhart met garnalen, en blanquette de veau à l'ancienne (wat ik noteerde te gaan maken. Inderdaad, de essentie is grote stukken stoven, geen blokjes.)

Dorknoper: kabinetpudding (gekonfijte vruchten, cake, likeur en eieren ex die in de sabayon). Zielknijper kipstukken in prosciutto-plakken, En Pêche Melba, de stiekeme homo. Canteclaer: salade van tuinboontjes en kokkels.Prlwytzkofski (Praw!) Servische bonensoep en met lamsgehakt gevulde kool en palatschinken, het enige menu, nee, een van de twee, wat ik in z'n geheel goedkeurde; een man van mijn hart.

Terpen Tijn, Caponata. Ja, wat was dat nou ook weer. Zoeken en zie hier (kreeg als eerste resultaat natuurlijk weer die kookjood Ottolengi.) ("Maar jij bent toch ook kookgek en van Joodse familie?" -"Jawel, maar ik ga niet met een Palestijn naar bed en er dan daarnaast ook nog constant over lopen lullen").


Caponata

Ook die Tijn een man van mijn hart. Gevulde lamsschouder zoals in Albi (waar ik die entrecôte at, met in bloedworstsaus gestoofde aubergines), prei gestoofd met (witte zou ik zeggen) port, Nesselrodepudding (marasquin, amandelen, rozijnen, kastanjes, room, gekonfijt fruit...). Wammes: waterzooi met kip, en gâteau manqué (suiker, boter, rum, citroen). Zwadderneel: zwarte linguini met zwarte paddestoelen (doodsklaroenen) en zwarte (bloed)worst.

Het AD nog even.

Lijk in water bij intocht Sinterklaas hier.

En die achterbakse ouwelvreters cs hier.

Zo kan ie wel weer...