dinsdag 22 november 2011

Vanallus maar weer eens...


Trok net een Côtes du Rhone nouveau open. Nooit gehad. Nou, prima hoor. Gegarandeerd betere kwaliteit dan een Beaujolais van dezelfde prijs.

Herinnerde me dat een van de eerste posts hier over wijn, jaaaaren geleden, ook over Côtes d R ging, maar dat betrof mijn verbazing over een (prima!) witte. Was dat niet in dat fantastische ouderwetste chaotische super gezellige hotel op Schier (toen het nog was wat het was)? Volgens mij wel...

Schreef vandaag een les over schaduw in SketchUp. Die schaduw kan je instellen per geografische plek op aarde, per dag van het jaar en per uur van de dag.

Kreeg vandaag trouwens de Pro versie.



Zag m'n notitiebriefje, was in het donker lopend beschreven, "Smeerkaas"??? O wacht, Sinterklaas(gedichten). Zoals elk jaar geef ik jullie wat hints.

De sint geeft met december
Een lekker potje gember
Aan...
Want...

Sint zat (erg) diep (na) te denken,
(O!), wat zou hij ... (toch) schenken?
Enzovoorts.



Ko pu paddestoelen. Maar ja, Nederlanders houden niet van glibberig spul...

Ko pu, ei, kidneybeans
Lek een blik Ko pu (beter dan gedroogde weken) en een blik kidney beans.
Palmolie (o, de geur als het warm wordt...), rode ui, knof, gemberwortel, lombok, de steeltjes van de paddo's (van de gedroogde > geweekte gooi je ze weg)...
Fijngewreven komijnzaad, versgemalen korianderzaad...
Groente fond (maar ik had nog een rest runder)... proef... Ik gebruikte als "zout" wat taotjo.
+ Kidneybonen... + grofgesneden paddo's, meng goed en breek er meteen eieren over om die in de handel te pocheren.
Gansch jammie!



Zag La tête en friche (de hersenen braak liggend), met Gérard Depardieux. Eindelijk weer eens een enorm goede film. Touching. Zie het begin hier (alle links hier in een nieuw venster).
Niet na te vertellen. Een film met een danig hoge intelligentie + (+!) gevoeligheid flopt in Nederland.
Hier moet je vertellen waarom iemand in het eerste 1/3 deel van de film in kleren A loopt, het 2e in B en het derde in C.
Niemand (niet mijn vaste lezers; die elite begrijpt het wel) hier begrijpt dat het níet vertellen de essentie van de kracht is...



Breidde, zeker tot schrik van mij hulp in de huishouding, mijn collectie kruiden en condimenten weer eens uit.

Argan olie. Klein flessie € 17,50 maar ja, die bomen groeien enkel en alleen op een heel klein plekje in Marokko.
"Sprenkel wat over vis- of schaaldierensoep, of gebruik in Fondue Savoyarde in plaats van nootmuskaat. Of serveer op gerookte zalm".
Dat laatste gaan we zeker doen! En die fondue Savoyarde, die ik niet ken, die gaan we ook maken. Eerst gewoon met nootmuskaat. Recept hier.



Da's lang geleden! Ik denk omdat je het daar waar ik in Frankrijk zat niet zag, en waar ik nu in het miezerige noorden zit (nog enkele maanden volhouden!) weinig. Maar goed. Voor morgen heb ik een enorm pak soepgroenten en een blok gerookte tofu. Die gerookte tofu is nogal heavy, vandaar dat enorme pak soepgroenten. En daar moet koolhydraat bij. Een halve knolselderij, toch? Rest naar buuf.

Herinner me dunne plakjes knolselderij uit de frituur, en ook een puree, ik meen met aardappel maar hou me ten goede...



Lavas-wortel, maggie-kruid-wortel, dat gaat morgen door die soep! Verse lavas-wortel, herinner ik me, is lekker geraspt door salades.

Het smaakt, alle onderdelen, blad, zaad, wortel, stengel, iets tussen selderij en maggie zeg maar.

O, en zei ik dat al? Dat ik een deftige tante had (die woonde naast Mr. Eduard Elias trouwens) die "meggie" zei?

(Elias: "Zijn productiviteit was legendarisch. Anton Koolhaas typeerde hem in een necrologie als ‘een stukjesfabriek’. Godfried Bomans was milder: 'In zeker tien bladen schreef hij wekelijks dat hij niets uitvoerde. Hij heeft zich een ongeluk gewerkt om dat vooral maar aan te tonen'. Toch schreef hij onveranderlijk in een soms wat badinerende toon, maar altijd in een uiterst verzorgde stijl.")

(Over Luxemburg las ik van hem "Esch-sur-Alzette is de saaiste plaats ter wereld. Op Helmond na.")



kijk, daar heb ik nog nooit van m'n leven mee gewerkt. Selderijzaad. Hoe kwam ik daar op? Simpel. Ik vergiste me en zocht selderijzaad ipv venkelzaad. En vond dat selderijzaad dus niet want, nee, dat had ik niet.

Kijk, ik kénde het indirect natuurlijk wel: je maalt het met zeezout en dan heb je selderijzout. Heerlijk over kaas, radijs en filet Américain.

Oh! Helpt tegen winderigheid! Kijk!

En wordt in inleggerij gebruikt.

Zie ook hier en hier.

Doehoei!

En handjes boven de dekens, ja!



(O ja! Dat kocht ik ook nog! Lekker man! Meer voor over klaar spul gieten, dan in de keuken gebruiken. En dan is het sjieker van smaak dan Light Soy.)