woensdag 23 november 2011

Heb Rozen uit het Zuiden


herlezen.
Je komt er vrij snel achter dat het boek in Groningen speelt, hoewel de stad -inderdaad- nooit genoemd wordt.

"...een vaste vrouw in de Nieuwstad", dat is de hoerenstraat. Ik kom er altijd doorheen, uhh dwars enkel hoor, als ik van het station naar de markt loop. (Bord: "Kamers te huur. Niet voor studenten.")



Uhh, in Utrecht heb je, naast Het Zandpad (uniek: hoerenbuurt op arken, naast de Rode Brug hahaha) een hoerenstraat en die heet de Hardebollenstraat, hahahah!

(Uhh, in Groningen heb je een Wipstraat, maar dat is een nette buurt.) (bij de Pijpstraat) (en in de Wipstraat had je meubelzaak Naaijer)

Analyse. Dat jochie en z'n moeder wonen op de hoek van een zijstraat van het Nieuwe Kerkhof. Die kunstenaar, Rook, die woont op de Oosterkade, richting Steenstilbrug.



Nieuwe Kerkhof

De school van dat jochie, en dat doofstommeninstituut, staat (stond) op het Guyotplein.

De vraag is waar die "tante" woonde...

Trouwens ik zag dat je op Google Earth van de Vismarkt een foto met markt en al kunt zien, en dat de Korenbeurs en de Der Aa kerk en de Nieuwe Kerk er als SketchUp model op staan.

Nou Huis de Beurs nog (waar ik trouwens enkele dagen geleden voor het eerst Hermes / Mercurius zag, én de papegaai).



Vanavond een enorme pan groentensoep met naast "soepgroenten" extra platte peterselie (dat zit, zelfs geen krul, nooit door soepgroenten), forsch knolselderij en een pot (Aldi!) groentenfond.
Ennuhh, o ja, met stukkies gerookte tofu erdoor.

Wat links.
Duurzaam Sumba hier (kemiri noten; alle links hier in een nieuw venster).
Schetsen van Schoonheid hier.
Saint Siméon hier (ter plekke verzonnen kletskouskaas).



Kemiri boom, volgens Trouw een slank boompje. Daar zit die mislukte culinaire belleblazer natuurlijk weer achter. ("Gerookte wijting", foto makreel...)

O ja, iemand vroeg of ik nog wel eens op het blog van NRC Next keek, of Foodlog. Ik zeg Nee; als ik koppijn wil, dan bel ik m'n ex wel. Ja, of ik lees wat van Mulisch, dat kan ook... ("Pijp met twee koppen", woehahahahaha!!!!)



PJ
Iets héél anders: las deze week Landen van Laia Fábregas. een Spaanse schrijfster.

Zie hierboven.

Opgegroeid in Barcelona, studeerde in Madrid maar daarna in Nederland.
Ze was een kleine twee weken geleden op de tv.
Woont inmiddels al weer jaren in Nederland en schreef eerst "Het meisje met de negen vingers" en daarna "Landen" in het Nederlands.
"Landen" heeft ze inmiddels zelf vertaald in het Spaans en Catalaans. Een boeiend boek. Aanrader!
Ik probeer nu de Spaanse uitgave te bestellen.
Con un saludo atento
PJ


Ja, Spanje. Je hebt er dorpen waar iedereen 12 vingers en tenen heeft...



Uhh, zonder dat ik tekort wil doen aan je informatie, waarvoor dank!

Laatste bericht nu. Dzjeezus...
Dag Maarten, heb ik die hele computer in de war gemaakt voor de kat zijn viool! De foto die jij afdrukt aangaande het boek Zuiderkerkhof, nou die foto heeft hij hier afgegeven, 1996 staat erop. Zit ik al die moeite voor niks te doen. Je publiceert de foto al. Ja, ik heb ook nog foto's die hier thuis zijn gemaakt, had hij zo'n grote rode das om. Nou ja, eerst die computer weer op orde brengen. Dag, L.

Kop op L.! Uhh, viool??



Goh, dat ik die nog niet had gepost. Die gesauteerde kalfsnier met pèkèt (= jenever) saus.
O, dat was natuurlijk omdat ik dat al hier maakte...

O, trouwens die ontzagwekkende haricots verts met dat spek er om heen...
Maar wel een witlof ernaast, wat er perfect bij smaakte.

Dag!

M