maandag 28 november 2011

Goh, alweer maandag...


Of zei ik dat al eens eerder? Nou ja, so what, toch? Niet?!

Eerst maar vanavond.
Witte puntpaprika, Tynjetaler, fideus [fiedEEoes].
Kijk. Ik wilde die puntpaprika eens een keer door laten stoven. En dat kan natuurlijk prima met Fideus, vrij lange en vrij dunne elleboogjes-pasta, waarmee je zeg maar paella met pasta ipv rijst maakt. Ik bedoel de Alicantijnse soort fideuá, niet de Catalaanse (met een soort spaghetti). Uhh, zeg maar het moet een soort Bucatini zijn, krom en kort, en ietsje dikker. Foto perfecte soort zie morgen.

Je bakt de pasta kort aan, vloeistof erbij, stoven (met die paprika dan dus nu).
De paprika stooft dan dus langer dan normaal, alhoewel de pasta nou ook weer niet zo heel lang stooft. Wel wat langer dan normaal koken van pasta.



Deze zijn eigenlijk nog te dun. Catalaanse soort, maar ja, die overweldigt de Alicantijnse soort op het web, zoals de gemiddelde Catalaan de gemiddelde Alicantijn
overschreeuwt.

Uhh, je kan het met macaroni maken maar dat moet dan wel van durum tarwe zijn. Moeilijk te vinden. Zag het ooit bij Lidl.

Tynjetaler: search the blog.

Goh. Zie SRC cultuurreizen hier (alle links hier in een nieuw venster).
Een jaar geleden uitgebreide bespreking over Bordeaux reizen (ik had klanten), veel interesse. Ook over studenten Spaans reis naar Huesca. Veel interesse, en ik had klanten.
Maanden lang gebeld en gemaild: Krijg ik nog antwoord? Nooit ook maar enig antwoord gehad.
En vandaag mailen ze of ik reisleider Spanje wil worden...
"U zoekt dus maar iemand anders, want met uw organisatie wens ik niet in zee te gaan."



Het Romeinse aquaduct in Segovia. Volg de gids!

Recepten

Mexicaanse appeltaart
Gewone appeltaart, maar meng door de appels in plaats van rozijnen alleen vers muntblad en kaneel; geen rozijnen dus maar wel suiker natuurlijk.

Mexicaanse rijst, arróz mejicano.
Week Surinaamse of Amerikaanse rijst vijf minuten in warm water, spoel af en laat uitlekken.
Bak in olijfolie ui, knoflook en wortel.
Laat de rijst meebakken. Voeg tomatensap, bouillon en peterselie toe, en eventueel groenten die snel gaar zijn.
Laat de rijst garen.
Warm in de rijst eventueel stukjes banaan op.



Mail, L. Dank. Mooi verhaal, uhh, als kind zijnde en als familie-verhaal.

Ik was zes, was als jongste van een groot gezin straalverwend en ik handhaafde me door mijn broers en zussen en ouders tegen elkaar uit te spelen en door op, voor mij, penibele momenten hard te gaan janken. Het was sinterklaasavond, iedereen was in de kamer en ik , nog gelovig(!), zat tussen het speelgoed Mijn vader (banketbakker) kwam binnen en had o.a. een beeldig pastelkleurig marsepeinen tweepersoonsbedje met twee poppetjes erin met kleertjes, kussentjes, dekentjes. enz. voor me meegenomen namens Sinterklaas. Nou lustte ik geen marsepein en een 10 jaar oudere zus was er gek op. Zus wilde een stukje proeven, ik stond niets af en at gauw de koppen van de poppetjes op. De boel "liep uit de hand": zus met slaande deur naar haar kamer, de rest van de zussen ook en de broers de voordeur uit. Het hele huis rumoerig. De volgende dag begon ik wroeging te krijgen. Het rijmen van de sinterklaastijd zat blijkbaar nog in mijn hoofd. Veertien dagen lang zocht ik een woord dat op Carla (naam van zus) rijmde.. Een en ander had tot gevolg dat mijn zus op haar verjaardag, 21 december, van mij een ingepakt marsepeinen bedje kreeg, met twee afgevreten poppetjes zonder koppetjes erin en met bijbehorend gedicht: maarjaar maarjaar maarjaar het is voor een meisje van zestien jaar.



Nog meer mail. PJ.

Dag.
"aangeraden café".
Zit hier al tijden over na te denken en weet het ineens.
We stonden op de hoek van de Oude Boteringestraat en de Rode Weeshuisstraat.
Ik stond toen even te praten met M., dat vroegere kennisje van me.
Ik heb je toen gewezen op het café aan de overkant op de andere hoek.
Ben ikzelf nog nooit geweest maar hoorde dat van één van mijn koorleden dat het een leuke tent is.
Ben de naam vergeten; was iets met stadscafé of stadsbank.
Als ik morgen tijd heb ben ik om 4 uur bij B B.
¡Hasta mañana!


En ja, dank voor je latere mail: "Stadscafé De bank". Tot morgen aldaar!



Google SketchUp werk, waarschijnlijk plus Maxwell-for-SketchUp...