vrijdag 16 juli 2010

Inkopen en zo




Black bean garlic sauce. Heerlijk spul om als "zout" te gebruiken.
Trouwens ik ben weer fors aan het inkopen, ondanks krapte op de plank waar al dat spul nu staat, want ik krijg een hele hap planken in de keuken. Dat kan nu omdat ik die ellendige bijna twee meter hoge koeler kwijt ben, en een kleintje heb.



Chinese oesterzwam. Nou ja, het zou kunnen kloppen want het lijkt wel enigszins op de kruisdistel-oesterzwam. Maar nooit gezien. Morgen gestoofd naast ovenschotel aardappelen-kaas. Commentaar volgt. Indrukwekkend trouwens hoe vooral die grote op een Frans eekhoorntjesbrood lijkt qua (kwa!) verhouding hoed steel. Maar het is natuurlijk iets heel anders; deze heeft plaatjes en de cèpe gaatjes.



Garden eggs heet het in Engeland, en terecht. India'se (en landen eromheen en Amerika) aubergines. Overmorgen bij gezouten varkensstaart.

Recept
Cidersaus
Bak in iets olijfolie wat fijngesnipperde ui en knoflook kort aan op niet te hoog vuur.
Kruid op laag vuur met zout, zwarte peper, Szechuan peper (verwijder de langere steeltjes), piment, geel mosterdzaad, iets kruidnagel en iets foelie.
Giet er flink droge cider bij, laat aan de kook komen en laat dan op laaf vuur trekken met stukjes gedroogde vijg (beter: halve gedroogde mini-vijgjes, maar die zijn bij de Betere Turk alleen rond februari te koop & soms bij Super de Boer).
Laat, na 20 minuten sudderen, fors inkoken met flink bouillon. Klop er eventueel blokjes koude boter door of werk er beurre manié door.
Proef op peper en zout, en of er misschien wat appel-azijn door kan.
Serveer bij gebraden vlees (gebruik dan eventueel de jus van het vlees in de plaats van de bouillon).



Gerookte sprot

Daar heb je 'm weer, die nep-advertentie op Marktplaats, van "onderzoek" van Marktplaats zelf. Ik begrijp er geen bal van. Zo behandel je je klanten toch niet? Dus nogmaals: dit is een nep-advertentie. Ik weet dat omdat ik er enkele keren op reageerde en toen eea. kreeg uitgelegd.
Hier (alle links hier in een nieuw venster).

En o ja! Ik wilde wat vrijwilligerswerk gaan doen en werd vandaag gebeld. Brugwachter in Noordhorn! Dinsdag hoor ik meer.



Halloumi, om lekker op de grillpan te leggen...

Zette gisteren Cracking the Da Vinci Code op. Wat een ontzagwekkende shit. Een eikel die -betaald!- de schrijver van dat verhaal op het ongelofelijke af in de komt gaat staan blazen. Een van de twee, vergeten wie, deed me enorm aan het "zich bewegen" zeg maar van Harry Mulisch denken.
Zette uit arren moede (had nog niks nieuws gehaald) Hang 'em High maar weer eens op. Mooi hoor. Zette ik al ooit dit fragment hier? Zou best kunnen.
Voor vanavond en het weekend heb ik Escape from Alcatraz (hopelijk nu een werkende versie), Ravijn (het boek, hoe heet het ook weer, was indrukwekkend; Max Pam, hersenbloeding, herstelgeschiedenis) en like wow man Jurassic Parc.



Laos

Super d B, die Bullas Monastrell van laatst, Vinos Rosario. 2007 (zat tussen de 2009) was heel mooi bedaagd. 2008 (zat er ook tussen) was heel fraai uitgebalanceerd. 2009 vandaag. Zwaar. Moet op fles blijven voorlopig.
Op het etiket staat trouwens dat je bullas uit moet spreken als boejas. O ja, Murcia, zuid Spanje. Praten ze een beetje zoals in zuid Amerika. BOEzjas.



Mushroom Soy Sauce. Erg erg lekker.

Was weer even bij die Javaanse Surinamer. Allerlei dingen die ik niet ken en waar ik later op terugkom. Petjel, Telo, Saoto soep, Bami soep, Gomma ("Gommmma") koekjes...



Petis oedang. Soort dik vloeibare trassi. Onmisbaar in roedjak.