zaterdag 10 juli 2010

Gisteren en zo




Zeg het nog maar eens: veel recepten hier hebben dezelfde kruiden als in de recepten van de dagen ervoor, maar lees goed. Net een of twee kruiden zijn anders (ter vergelijking!) of, ja, het hoofdingrediënt is totaal anders.
Vandaag verschijnt in ene venkelzaad in de tot gisteren vertrouwde combinatie.



Runderworst aanbakken in olijfolie, uit de pan.
Meer olijfolie?, sjalot, knof.
Laurier, licht gekneusd venkelzaad.
Stukje lamsblokje, witte wijn, oregano, paprikapoeder mild, Tabasco, Worcestershire.



Proef.
Plus stukken vleestomaat (mooi rijp) en stukjes gedroogde tomaat uit olie en stukjes zwarte olijf van de soort die droog wordt verkocht.
Plus runderworst-stukken, effen opwarmen, afgegoten flageolets erin opwarmen.

Het is super-storend dat ik op Youtube geen versie kan vinden van het liedje van San Fermin. Heel veel filmpjes die zo heten, maar niks dat liedje. Hier (alle links hier in een nieuw venster) een van die filmpjes, maar wel mooi: het begin van de feesten, burgemeester en wethouders steken vuurpijlen af, waar zie je dat bij ons. Ja, in Deventer...



Dit is in de bocht waar ze meestal onderuit gaan door dauw op de hardstenen bestrating. Ik had mijn kantoor precies aan de overkant, en daar een uiterst goed verhuurbaar groot balkon dus. RAI zat er altijd, die erg goed betaalden en die ik hapjes en drankjes kietelde, en het ene jaar ook nog een Japanner, het andere een Cubaan. Dat filmpje van dat vuurwerk kan heel goed vanaf mijn ("mijn") balkon opgenomen zijn.
En, o ja! Ik had toen een secretaresse, studente psychologie, erg mooie meid, en die liep altijd in doorkijkspul. Zonder BH. God wat heb ik daar met mijn toenmalige vrouw ruzie over gehad... Nou ja, dat is alles voorbij. Gelukkig? Ja, verdomd.



Hij voelt wat in zijn rug, lijkt me...

Recept
Chocolade, Spaans
Breek bittere chocolade in water (geen melk dus!), iets meer volume aan water dan aan chocolade.
Breng langzaam aan de kook, houd tegen de kook aan en laat roerend de chocolade oplossen.
Op hoog vuur en goed roerend snel aan de kook laten komen, van het vuur nemen, na een minuut weer roerend op hoog vuur aan de kook laten komen.
Koppen met de helft met de chocolade vullen.
De rest van de chocolade zo schuimig mogelijk kloppen en de koppen ermee bijvullen.
Serveer met koud water waarin wat suiker en citroensap, en met meringues met citroen erdoor. Je moet eigenlijk die meringues in dat water oplossen.
Geen melk, nee. Een bekend boek heet Como agua para chocolate en dat betekent dat er in chocola niks beter smaakt dan water. Uhh, het is meer een uitdrukking. Het kan niet beter, net zoals water in chocolade.



Een speelbal

OK. Voor de de hardliners heb ik hier drie pics van de encierro, over hoe een stierenhoorn een been in gaat. Ze staan op mijn server, dus je hoeft de links niet aan te klikken. Ik bedoel: als je het niet wilt zien. Maar interessant is hoe je de huid, als een ring om die hoorn diep in dat been, op ziet zwellen. Zeg maar. Zie maar of je klikt of niet.
Nummer een hier.
Nummer twee hier.
Nummer drie hier (zie de punt van de hoorn onder de huid van z'n knie).



Die list van Tom Poes, die kwam te laat...