maandag 28 december 2009

"Onnoozele kinderen" vandaag


Of het met twee o's moet, dat weet ik niet zeker.
En voor degene die nu met zijn oren klappert ga ik een link zoeken.
Hier (alle links hier in een nieuw venster).



Zo leer je nog eens wat, als niet-katholiek. Niet dat ík katholiek ben, maar wel opgevoed. Hep ze voor en ze nadelen...

Recept
Ouwels! Alhoewel... Volgens Hermans kreeg je daar rotte kiezen van. O ja, zocht op internet de titel van de Otterspeer's biografie van Hermans. Krijg de indruk dat die al lang aangekondigd is maar niet verschenen.
Recept
Turkse pizza, Lahmacun (wat anders dan die zelfde als die Libanese, met een soort pannekoek)
Maak gehakt aan met wat dikke tomatensaus, peterselie, peper, zout, versgemalen komijnzaad, cayennepeper, geperste knoflook, oregano en citroensap.
Werk er ook geroosterde pijnboompitten door.
Beleg uitgerold pizza-deeg met het mengsel, en bestrijk met olijfolie; bak op 200 graden tot goudbruin.



Je vindt (vindT!) heel wat foto's van die Turkse pizza, maar 99% ziet er treurig en grauw uit. Dit terzijde.

O ja.
Hier in het dorp had je zo iets raars, al meer dan een jaar geleden toen ik er nog woonde, pressiegroep (ik erbij!) en nou, meer dan een jaar later is de gemeente overstag gegaan. Ongelofelijk.
Als hulpbehoevende bejaarde of als hulpbehoevende manke of wat dan ook, dan kreeg je via de dokter een kaartje voor de deeltaxi. En met die deeltaxi mocht je overal heen, ook bv. op bezoek bij iemand die in het ziekenhuis ligt, maar, zitten jullie allemaal goed? je mocht niet zelf naar dat ziekenhuis met die deeltaxi...
Taxibedrijven deden net alsof ze de mensen in de buurt van het ziekenhuis afzetten, etc. Maar goed, die flauwekul is nou afgeschaft. (U moet weten dat we een refo als burgemeester hebben, die er in Schier uitgetrapt is...)



Hoewel ik geen koffie drink is dit een van de dingen waar ik zeer op gesteld ben. Van een Antwerpse markt. Moet in ere hersteld worden nu ik vanaf volgende week ivm. kapotte schouders thuishulp krijg...

Gisteren
Haalde die lamsbiefstuk, die al vier of vijf dagen in de koeling gelegen had, uit de folie, klap! een klap in je gezicht.
Maar daarom niet getreurd. Herinnerde me Rodriguez: Te sterke geur? Sojasaus. Besprenkelde het met light soy, light want later zou het vlees met die soy opgewarmd gaan worden.
Light soy in de keuken, dark soy op tafel.



Pinda-olie, ui, knof, goronong pepertje (search the blog), wat kentjoer / kencur.
Rijstwijn (of evt. medium sherry), groentebouillon.



Inkokend: vlees en soy erbij, halverwege banaan, op het laatst taoge. O nee, tauge.



Twee dingen nog, na herlezing.
Rodriguez zei dat je varkensvlees niet kon laten faisanderen, adelijk worden. Behalve als bedrenkt met soyasaus. Nam een keer een inktzwarte varkenshaas van hem mee. 's Avonds in de koeling. Volgende dag koeling open. Een klap in je gezicht!

En nog een plaatje van kentjoer / kencur. Betere toko. Heerlijk kruid. Rasp door eggnog / advocaat!
Uhh, plaatje van kentjoer? Nee hoor. Search the blog! Ik Googlede en kreeg als de twee beste plaatjes plaatjes van hier...

Nou, Rodriguez dan nog maar even.
"Heeft u lamstong?" -"Ik heb altijd lamstong". Koeling in, bleef geruimer tijd weg, terug, "Alleen vandaag niet".

Jullie weten dat ik veel vego eet en beschrijf, maar dat af en toe...
Misschien dat met onderstaand plaatje de niet-vego's een beetje gestoordzender worden. Vergeet niet dat er hopen vleeseters zijn die walgen van orgaanvlees, poten, tong...!

Prettige dagen!