zaterdag 1 maart 2008

Vandaag


Lig nog steeds, of beter gezegd: alweer, met griep op bed, het grootste deel van de dag.
Maar kook wel.
Vandaag olijfolie, ui, knof, lombok, maar eerst peultjes die ik kreeg (onverkoopbaar, slap) geregenereerd. 24 uur in plastic zak met een scheutje water, dichtgeknoopt met veel lucht erboven, in de koelkast, regelmatig omschudden. Dan kop/kont eraf en meteen in koud water. Een uur. Knapperiger dan je ooit kan kopen, verdomd.
Roerend opbakken met arachide- (pinda)-olie of Rice Bran Oil (rijstekaf-olie) tot ze verkleurd zijn. Vergiet, regelmatig omhusselen.

Bij de ui en zo laurier, groente-bouillon poeder, wat rijstwijn (of medium sherry), flink met de vingers geplet komijn en wat korianderzaad, idem met het koksmes.

De planning was: dan rauwe rijst erin en na even aanbakken een scheut kokend water. Daarna een blikje haringfilets in tomatensaus. Armelui's-eten, maar wel gezond.

Edoch. Met m'n kop vol snot deed ik er het gehakt van morgen in.
Nou ja. Rul gebakken, water, rijst.

Zo vind je recepten uit.

Twee mooie recepten met gehakt.

Rijst met gehakt en bananen.
Venezuela.
Kook rijst.
Rundergehakt rul bakken met wat ui en knoflook.
Kruiden met oregano, komijn, cayennepeper en zout (een soortgelijk mengsel als chili-poeder).
Flink niet te pikante kerrie erdoor (ik gebruik kerrie djawa), even roerend aanbakken, en dan op laag vuur stukjes niet al te rijpe banaan erin opwarmen. Banaan: het beste is bijna rijpe bakbanaan.
Meng alles door elkaar (maar gebruik niet al teveel bakvet) en zet even in de oven.

Arroz Limeño
, rijst uit Lima, Peru.
Rijst met gehakt en rozijnen.
Week rozijnen in hete thee.
Bak het gehakt rul met ui, knoflook, cayennepeper, komijn, oregano en zout.
Kook rijst.
Meng de uitgelekte rozijnen door het gehakt.
In een ingevette ovenschaal een laag gekookte rijst, een laag vlees, rijst, vlees en rijst.
Goed aandrukken, bakvocht erover en in de oven een korst erop bakken.

Ik had ooit een vreemde vriend in Den Haag die op een rare zolder woonde. Enorme troep en stof en zo. Kwam ik er eens langs, alles super proper... Ik zeg "Netjes hier!" Zegt hij ""Ja, ik heb een vriendin. Uit Peru". Zeg ik "Kookt ze wel eens Arróz Limeño voor je?" Zegt ie "Ja", en na enige stilte "Zowat dagelijks".

Kan geen foto vinden van het gerecht.



Ja, dit...