zaterdag 22 september 2018

Vandaag cultuur!



Eindelijk!


Aardewerk van de Vier Paddestoelen
Vier kleine Utrechtse pottenbakkers
Zie hier (alle links hier openen in een nieuw venster)
Prachtig Nederlands Art Deco
Het Princessehof Leeuwarden
 (Het verwante Utrechtse Jugendstil aardewerk Sint Lucas ontbreekt in het museum)
(Ook geen Meso-Amerikaans of klassiek)
Jan van Ham was de belangrijkste paddestoel, en die heb ik goed gekend
Tentoonstelling en catalogus over zijn werk gemaakt in mijn galerie
Vond de tekst "Van Thiel, M. 'Jan van Ham' Uitgeverij van Thiel Utrecht BV, 1979. 30 x 21,3 cm, losbladig in bruine map. Gedrukt n.a.v. de retrospectieve tentoonstelling "Keramiek van Jan van Ham" in Galerie Acquoy, maart en april 1979. In een beperkte oplage van 100 genummerde exemplaren (nr. 48). Heel mooi ex. €  30.-"
Jan: "Ik heb boter meegebracht; ik eet geen margarine."
En "Er zit toch geen knoflook in het eten?" -"Nee hoor Jan"



 Maar goed, ik bezocht dus het

onlangs heringerichte Princessehof


Het wemelt naast de entree van de mensen die de vestiaire niet kunnen vinden

Briesende vrouw van receptie, voor de 88e keer ernaar gevraagd:
Hét Stáát Aángégévén!!!!

Jawel, een pijl met een bord waarop "Trap naar beneden", waarmee je uitkomt bij een trap naar boven...

En weer zo'n museum waarvan je na afloop van je visite jezelf afvraagt of je wel alles gezien hebt, want de looproute is totaal onduidelijk en het plattegrondje volkomen onbegrijpelijk

Zalen een duidelijk nummer geven, en dat nummer laten terugkomen op de plattegrond, dat hebben de Friezen nog niet uitgevonden
Frisia non explicat

Ja, of misschien vinden ze dat te ordinair, want het is allemaal nogal omhoog gevallen volk daar



Wat dacht u van deze belichting
Hoe durf je
Een keramiekmuseum zonder respect voor keramiek
Poen, dat is het enige


Maar goed


Ik las in Kousbroek's De Onmogelijke Liefde (Anathema's 7) de sectie Muziek (naast Dieren, Foto's, Liefde en Ergernissen)

Kousbroek is een van onze grootste schrijvers, maar weinigen weten dat, omdat de grote meerderheid te dom is om hem te kunnen volgen



Wie iets zo durft in te richten, die moet een enorme stamp onder zijn hol krijgen
Dat ie met z'n bolle harses door het glas gaat
(Of nee, want dan beschadigt dit prachtige ding misschien)


Muziek bij begrafenissen

Zelf kiest hij in tegenstelling tot Van Amerongen wel orgelmuziek (wat Van Amerongen "te kerks" vindt klinken)

An [niet Am, Kousbroek] Wasserflüssen Babylon
Ik heb het van Hans Fagius, op het Cahman orgel uit Leufsta Bruk, Zweden, 1728, maar dat overtuigt me niet zo, maar ja, zo zit het in het verzameld werk (het merendeel van wat daar verder in zit is uitstekend)



Van die rode vaas: rechts de tekst
Van die hoge: links
Van die achterste dingen: aan de achterkant
Van de drie voorste dingen: nergens tekst
Kan het klungeliger...


Hoor het orgel hier
De zang hier
(Ik nam, wat geen enkele link vandaag betreft, niet het eerste het beste, maar wat me het mooiste leek na heel veel gezoek) (Zo)

Je hebt ook At the ryvers of Babilon (geen schrijffouten)
Echter: niet zoeken op rivers want dan vindt je enkel schreeuwende negers; zoek op waters



Martavanen
Heb ik ze veel verkocht
De directrice toen, dat was een Duitse pot
Ging ze met mijn vrouw theedrinken "und sie gehen die Martabanen studieren"



Zie (beeld wiebelt) Saint Patrick's Cathedral hier
Zie King's College Choir, Cambridge, gewoon Psalm 137, hier

Zie de teksten hier

Een heel mooie Rus hier



Yixing heb ik ze ook veel verkocht
En vroege Spaanse tegels


Kousbroek zou op zijn begrafenis (is het ervan gekomen?) ook graag Abide with me laten horen "door de dunne stemmen van twee Britse dametjes, Dame Olive Kline en Miss Elsie Baker"

"Bij de eerste woorden lopen de rillingen mij al over de rug: '...Fast falls the eventide. The darkness deepens, Lord with me abide'"

Hoor die dametjes hier



Van dit tegeltableau heb ik een HD foto moeten maken
Die met Photoshop moeten bewerken
Om het althans nog enigszins goed te kunnen zien
Hangt meters ver en slecht belicht
En wat het voorstelt mogen we er zelf bij verzinnen


Wat duidelijker: King's College Choir, Cambridge, hoor hier

Ja, dat mag wel op mijn begrafenis

Abide with me

Verdraag mij



In dit soort flauwekul zijn ze erg sterk



O ja!

Vandaag is het Zonnewende

Dan drink ik altijd een extra fles wijn...



O ja!

Prachtig!

Cruz del sur, het zuiderkruis

Atahualpa Yupanqui

Hoor hier

Ook heel mooi in Duerme negrito (slaap negertje): "hermana de ella en color y vestido", zus van haar in [huids]kleur en kleding