dinsdag 4 september 2018

Het Culinaire Windei




Pay-uun Hiu

(Fuk man, die verdient bij, op de Zeedijk!)



Ik vond een oude Volkskeuken ergens achter een bank

Pay-uun Hiu

Ik kreeg meteen een idee voor een serie

Het Culinaire Windei


Hierbij een voorproefje

Ik bespreek even het artikeltje
Peranakan huzarensalade



"Totok is een eerste generatie Chinees in Indonesië"
Wat een gelul!
Een Totok is bij voorbaat een niet in Indonesië geboren Nederlander

Later werd het toegepast op "vers uit de boot", ook op andere Europeanen dus (en die had je nogal wat in Indonesië; Duitsers, Fransen...)
En nog later ook nog op "vers uit de boot Chinezen"



"Koo Siu Ling heeft de peranakan [in Indonesië geboren Chinezen; "gekruiste kinderen"] een prachtig boek gegeven, Cuisine Cooking Culture"

Dan lees je zo'n titel en dan denk je meteen Huhh?
En jawel hoor
Culture Cuisine Cooking, ja



"ku lu yuk, foe yong hai"
Of het is Ku lu yuk en Fu yong hai, of het is Koe loe yoek en Foe yong hai



"galantine, een oud Nederlands recept"

Lazer op trut

Klassiek Frans ja...



Ik vraag me regelmatig af hoe het ze toch gelukt is, zo'n partij culinaire windeieren bij mekaar te krijgen, daar bij de Volkskrant...



Zie de volgende aflevering over culinaire windeieren hier
Zie de volgende aflevering over dat culinaire windei van hierboven hier