zaterdag 4 juni 2016

Pasta!





Farandelle, Tortiglioni, Fideus, Pipe rigate, Mie



Farandelle


Dat komt uit de Savoie, waar ze enorm veel pasta eten (onveranderlijk met spek, eieren en kaas), en veel eigen soorten hebben
Je vindt dat spul in Franse supers, bij de pasta, in het rek van Reflets de France
Zie de pasta hier (alle links hier in een nieuw venster) en die Franse weerspiegelingen hier

Het gerecht, Œufs vaudoise (Noel Coward at het graag), komt niet ver van de Savoie vandaan, dus ik dacht...
Ik heb overigens goed uitgespoelde gedroogde garnalen gebruikt, en dat was geen slecht idee
En hoeveel garnalen hebben ze nou in de Vaud...

Week en spoel die garnalen dus

Rooster amandelschaafsel

Olijfolie, ui, knof, grove zwarte peper...
Die garnalen...
Wat witte wijn...
Diepvriesdoperwten (verzon ik erbij)...

Pasta koken
Afgieten en door die uienhandel

Maak roerei van eieren die iets geklopt zijn met Noilly Prat, en p/z

Enzovoorts

Heerlijk!




Tortiglioni


Ik bedoel die dikke geribbelde buizen, forsche Penne rigate, zie hier, niet die impotent makende slangenbezweerders spiralen

Maak Gorgonzolasaus
Geen Roquefort, dat wordt te sterk hier
Ik schreef er laatst ook al eens over en het bevalt me prima
Eet Roquefort en kook met Gorgonzola (met als bijkomend voordeel dat het niet veel uitmaakt dat Gorgonzola soms wat droge troep is, vooral als er bij AH een fraaie verpakking omheen zit)

Olijfolie, sjalot, knof...
Room, Gorgonzola, witte wijn en iets Noilly Prat...
Peper?

Nog eens olijfolie, sjalot, knof en nu met grof gebroken zwarte peper...
Stukjes kastanjechampignonstengel...
Weer witte wijn en inkoken...
Stukjes hoed...

Kook de pasta

Enzovoorts

Heerlijk!



Dit is nog zonder de saus


Fideus


Fideus is Catalaans en Alicantijns voor pasta, maar het is ook een bepaald soort pasta waarmee je Fideuá maakt, paella van pasta

Ik gebruikte altijd Sedanini, of Turkse Ince uzun, dat komt mooi in de buurt, maar nu vond ik hier echte, zie hier

Olijfolie, ui, knof, lombok...
De (ongekookte!) Fideus kort meebakken...
Lamsbouillon (blokjes bij de Turk) en wat Oloroso...

Courgetteplakjes door de bloem en in boter bakken

Créme fraiche bij de pasta en er flink Bottarga (Spaans Hueva; gepekelde tonijnkuit) door raspen

Enzovoorts

Heerlijk!



Nu mét Gorgonzolasaus, die Tortiglioni, want de foto van die Fideus kan ik niet meer vinden


Pipe rigate


Forel in Riesling, Luxemburg

Kook die forel, zie hier en toen kookte ik er meteen twee

Kook de pasta in kippenbouillon en bewaar het kookvocht

Maak de forel schoon en breek in stukjes

Olijfolie, sjalot, versgemalen witte peper en vers gemalen korianderzaad...

Kook bleekselderijstukjes kort in de kippenbouillon (en gooi die daarna al helemaal niet meer weg)

Forel door het sjalottenspul...

Enzovoorts

Heerlijk!




Mie


Nou ja, het was Japanse, maar veel verschil in smaak maakt dat niet

Tofu in dunne plakjes en uitgespreid op een groot bord

Rijstkafolie (redelijk wat), gember en laos...
Knof en lombok...

Bosui erbij, enkel het wit; het groen elders gebruiken

Pasta koken

De olie over de tofuplakjes gieten

Enzovoorts

Heerlijk!





Las tot mijn verbazing dat het arreNslee moet zijn

Bedacht door die gefossiliseerde reptielen van de Taalunie