dinsdag 28 juni 2016

Osnabrück (2)



Vandaag foto's van de inkopen die ik daar deed


Inkopen en eten...

(Zie aflevering 1 hier; alle links hier in een nieuw venster)



Kocht een fraai boek met 18e en 19e eeuwse paddo-recepten


Lunch

Een warme Bretzel en Pflaumen in Speckmantel
Heerlijk, en met twee Sprudelwasser erbij nog geen tientje

Gedroogde pitloze pruimen wat weken
Stripjes ontbijtspek (bij de slager; niet die rondjes uit de super) aan een kant bakken
Pruim in de gebakken kant rollen
Prikker
Wat platduwen
In de pan bakken



Daslook


Inkopen


Paderborner (veel lekkerder dan bij AH) en Roggenbäcke brood
Een Tamarillo en een Grenadilla (meer hadden ze er niet); Grenadilla een soort passievrucht, en Tamarillo een zoete aubergine
Koningsoesterzwam
Een Tetilla, tietje, zie hier
Schweizer Kräuterzucker snoepjes
Rote Grütze, zie hier
Een blik Labskaus, zie hier

En zie de foto's...



Gedroogde peer
Heerlijk zachte smaak


Wijn


Wachenheimer Schenckenböhl

Een erg mooie Riesling


Het bekende trio rode wijnen in restaurants

Dornfelder (Pfalz; die kan "overal" bij)
Spätburgunder (Baden; nogal vol)
Portugieser (Pfalz; zeer vol)



Käsekuchen
Koop ik altijd in Duitsland op het station, vlak voor de Rückfahrt


Als ik goed heb gegeten in een restaurant ga ik er makkelijk naar terug.

En ik merk dan heel dikwijls dat het middag-personeel veel vriendelijker is dan het avond-personeel

Misschien zijn ze sufgewerkt, of is het een nieuwe lading die baalt dat ze 's avonds moeten werken...


"Wat is [het gerecht] Griebenschmalz?"
"Dat is Schmalz, vet"
Zie hier

"Wat is Obatzda?"
Volkomen onbegrijpelijk antwoord
Iets met kaas
Zie hier



Pimientos del Padrón


Ik at Schweinshax'n aus der Ofen mit sauerkraut und Serviettenknödel

Schweinshaxen dat is zo'n ding als hier
Ik vond het niet op internet, maar het zwoerd was hier kruislings ingesneden, erg mooi effect en betere eetbaarheid

Sauerkraut is in Duitsland in de zomer geen enkel bezwaar
Met kummel en vet platgestoofd
Prima

Serviettenknödel is een grote knoedel, waarvan ze schijven snijden
Zie hier en hier

€ 11,-...

Ach ach wat was het allemaal lekker...
Ach ach wat moeten die versleten korsetten en tweedehands kunstgebitten allemaal missen...



Tellicherry peper