dinsdag 6 augustus 2013

Culinaria



The famous Dagwood Sandwich

Culinaria?
Vanallus dus

Ik kwam in een kroeg (verdomd!) waar ik lang geleden eens was geweest.
Toen had ik daar een discussie, over hoe je je kroeg met hapjes, speciale hapjes, kunt profileren.

Ik zeg Tosti Weemoed!
Wrijf sneden bruin brood in met scherpe mosterd, en strooi er flink dragon over.
Bak de tosti met alleen kaas erin.
(Scherpe mosterd wordt, door de baktemperatuur, "gewone" mosterd zeg maar.)
Uitgevonden voor Han, van café Weemoed in Tilburg.

En ik zeg Bal Bali!
Serveer een gehaktbal met sambal en ketjap ernaast, zó dat je dat spul kan mengen naar believen.

En verdomd: het stond nu alle twee op de kaart...


Dagwood Bumstead
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

NRC

Eerst een video, brood bakken, hier.
Desembrood.
Maar dat maak je zónder dagen voorbereiding, als je die desem al hebt, natuurlijk.
"Woeste knoest", tsjonge wat een kindertaal...
"Brood altijd bakken op 235 graden"? Zwart roggebrood op 80! Zwaar volkorenbrood in een oventje thuis op maximaal 180. Wat een gezemel...
Godgodgod... Dat je deeg op 27 graden moet zijn, "ja, dat ligt er aan, kan ook 29 graden zijn". "En dan ga je kneden, en dan wordt het 4 graden warmer, dus dan moet je..." Ga lopen!
"lupinezaad er doorheen". En waar kan ik dat kopen??
En desem maken: waar komt die bacterie vandaan? (buiten zetten dus, maar die tiepe werkt met bloem waar het al doorheen zit; daarom weet ie ook niet echt hoe het moet).
"Desem zorgt dat je brood gaargebakken wordt", wat een kletser...


Steketee een paar dagen geleden.

"zelfs af en toe zie je een octopusje – ze spuiten inkt en weg zijn ze"
Een octopus die inkt spuit, dat is een biologische ontdekking van de eerste orde!

"Pasta alla vongole: gemengde schelpen, (kokkels, kamschelpen, mosselen)"
En waar zijn die vongole, die venusschelpen dan, culinaire dumbo?

De dag erna begon die Habets te kwaken.
"Schapen of geitenvlees op Corsicaanse wijze".
Het is natuurlijk nooit "schapen of geitenvlees".
Schaap, ouder dier, wordt inderdaad wel gegeten, als je maar weet hoe dat moet. Vet eraf blancheren en zo.
Maar geit wordt nooit never als ouder dier gegeten.
Ik bedoel: er bestaat geen enkel recept, bruikbaar voor (oud) schapenvlees én voor (jong) geitenvlees...
Ik bedoel: de man weet niet waarover hij schrijft.
Maar ja, dat weten we al jaren...


Kleinigheidjes

Bij AH is in ene al dat erg lekkere vleesbeleg weg: die Tiroler ham, Bündnerfleisch, bressaola, fraaie Parma ham, noem het allemaal maar op.
Weg.
Het gaat niet goed met AH...
Tsja. Iedereen met verstand van smaak en van zelf koken gaat tegenwoordig naar de Jumbo...

Kreeg weer een mail van Wakker Dier.
Dat ze weer AH en Jumbo gaan aanvallen over die plofkip.
Ik vind die Wakkere Hanneke een beetje een vego-sletje worden, en de hele mailings erbij.
Dat "kijk ons eens voor u open staan-" alternatieven bieden die wél vlees zijn, naast die suffe vego recepten die ze tegenwoordig in de mailings bijvoegen (zie strip hieronder!).
En zie hier.
Agressie werkt nooit of te never...


Denemarken nog even

Zie hier.
Dat kwam ik in ene tegen, over sandwiches gesproken.

En wat ik ook hoorde: ze eten daar blijkbaar een erg lekker soort tosti of iets dergelijks, met blauwe kaas en spek, of ham of zo.
(Die blauwe kaas, daar zijn ze enorm goed in. Boeren blauwe. Heeft helemaal niks te maken met Danablue.)

Wat nog?

Dat Heinz in het begin ook appelstroop verkocht, "Apple butter" (zie hier dat het uit Limburg komt).
Vroeg me af wat het verschil is met "boiled cider", zoals appelstroop in Engeland heet. Kan er weinig over vinden.

At Salame Milanese.
Mooi. Fraai gepekelde smaak zeg maar.
Volvet ook...
Het kwam uit een "norcineria". Zie hier.

O ja, dat scheten voornamelijk bestaan uit "ingeslikte lucht".
Lazer op!
En die stank dan? En die brandbaarheid?
(Wikipedia: "Het gas wordt via de anus afgegeven aan de lucht. Dat maakt een karakteristiek geluid." Goh!)