woensdag 7 maart 2012

Vandaag vanalles, maar wel


wat uitgediepte thema's, en ook nog afgewisseld met culinaire weetjes en culinaire en-zo'tjes, kajjenaagaan.

Eerst even een tipje, iets waar ik verder niet op in ga. Zoek eens op Youtube op Drew Berry.

De Eben-ezer toren

Eerste serieuze onderwerp nu.
Waanzinnige bouwwerken.
Hierboven de toren van Eben-Ezer. Vuursteen. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Dank voor de tip PJ!

We hebben het vandaag over Art Brut. Zie in dit blog hier. Ondanks eigen blog toch nieuw venster...

De Salvation Mountain

En hier hebben we Salvation Mountain.

Heel wat anders dan die toren...
Zie hier.
Die Leonard Knight, die het maakte, is ondertussen opgeborgen, die Robillard die was al altijd opgeborgen, Garcet van die vuursteentoren wordt door pacifisten beschermd en ik loop ook nog vrij rond.

Het Ideale Paleis

En tot slot het Ideale Paleis van Postbode Cheval.
Zie hier.

Culinaire tip.
Ik hou het kort.
Ik maakte toch die loempia's? Oefende vijf stuks, legde er drie ongebakken in folie in de koeling, vergat vandaag eten te kopen, ging die loempia's maar bakken en er een of twee eten, maar dat kan dus niet.
Vocht zakt naar beneden, bodem naar de kloten.
Voorzichtig manipulerend kon ik ze in een extra loempiavel verpakken en alsnog verwerken...
(Heb ik dus voor jou gedaan PJ, en je krijgt ze nu dus gebakken en wel. Warm maken: zachtjes, langzaam en regelmatig kerend opwarmen in koekepan onder deksel.)

Maclaren formule 1 wagen

Tweede serieuze onderwerp nu.

Gisteren liet ik dat blad over de F 1 komend seizoen zien, vandaag dook ik er in. In dat blad dan dus.

Hierboven Mclaren met "sloping nose" ivm nieuwe regels hoogte neus.
Alleen de twee allerslechtste teams, HRT en Virgin (wat tegenwoordig iets van Blablarussia heet) hebben dat ook.
De rest heeft een "stepped nose".

Maar goed, er kwam weer van alles uit het verleden ter spraken, wat me deed besloten om eens een overzichtje van crashes te maken. Belangrijke crashes.

Eerst twee neppers.
Piquet "crasht" om Alonso voordeel te geven hier. Betere niet te vinden.

Schumacher "heeft pech" om de safety car de baan op te krijgen en zo Alonso van de winst af te houden hier.

Alle twee veroordeeld, en terecht.

Stepped nose

Hier een "stepped nose"; zie de hoekigheid bij die S.

Drie spectaculaire nu. Iedereen ongedeerd hoor!
Webber hier.
Kubica (die er twee jaar geleden een had met jarenlange revalidatie, tot op heden, in de rallywereld) hier.
En Jan en alleman hier. 30 seconden opspoelen.

Recept, eindelijk...
Octopus, Galicisch, Pulpo a feira (octopus voor een feestdag)
Als de octopus nog niet bevroren is geweest deze invriezen, 24 in de vriezer laten en daarna goed laten ontdooien.
Doe de octopus in een pan met ruim kokend water. (Normaal kook ik een octopus anders, maar voor dit recept moet het zoals hier beschreven.)
Laat vijf minuten doorkoken, haal de octopus uit de pan; wacht vijf minuten en doe de octopus weer in het kokende water.
Herhaal dit nog vier keer.
Haal de octopus uit de pan, laat uitlekken en afkoelen.
Snijd of knip de poten in schijfjes (de dikkere delen in dunne schijfjes, het middengedeelte in wat dikkere en de dunste delen in langwerpige stukken).
Snijd of knip het lijf in kleine stukjes. Kop weggooien of naar de poes. Maar die trapt er waarschijnlijk niet in...

Kook in het kookwater van de octopus schijven aardappelen gaar.
Laat ze goed uitlekken, bedekt met een theedoek.
Warm de stukken octopus op in het kookwater en laat ze goed uitlekken.
Beleg (liefst houten) borden met een laag aardappel en daarop een laag octopus.
Giet er een flinke scheut goede olijfolie door en bestrooi met Ñora (poeder van appelpaprikas`s; vervang door half zoet half pikant paprikapoeder) en flink grof zeezout.
Eet met houten vorken, maar ja...
Zie hier.

Ferrari crash

Shit, TicTac reklame op die kar. Dat is van na mijn tijd...
Daar heb ik de allereerste marketing nog voor opgezet. In Pamplona, want daar is het uitgevonden, ontwikkeld, en in eerste instantie in de markt gezet.
Hotel, balie, heel groot cognacglas met lagen verschillend gekleurde tictacs.
En natuurlijk zo'n doosje op het nachtkastje (herhalen!)

Goed.
Nog wat crashes.

Zwaar
Massa hier. Blijf ff kijken.

Niet zo zwaar lijkt het, maar wel dodelijk, en niet de eerste de beste: Senna. hier.
Rond minuut 13 en idem 14 kan je zien dat het echt fout is, als je goed oplet.

Komt nauwelijks meer voor, alhoewel 2009 hier. Misschien al stukkie gezien iets eerder hier. Hij wordt vol door dat wiel getroffen...

Nog even en eventjes dat "Smakelijk Groningen".
Groninger sukadekoek.
Ik kan me daar weinig bij voorstellen, althans het lijkt me erg eclectisch.
Zelfrijzend bakmeel ("Ik ben handelsreiziger maar ik ken lekker thuisblijven. Ik verkoop zelfrijzend bakmeel!"), speculaaskruiden, zout, nootmuskaat, kaneel, kruidnagel, rietsuikerstroop.
+ melk > beslag.
Cakeblik invetten. Sukade, beslag, sukade.
Een uur bakken (temperatuur??)

Spaanse film De rode eekhoorn

Ik wees PJ op deze film (hij verzamelt Spaanse films). De Rode Eekhoorn.

Nee, ken de film niet.
Klinkt heel interessant, dus inmiddels besteld bij bolcom.nl.
Heb wél van Julio Medem "La ardilla roja"; daar speelt Nancho Novo ook in.


O, kijk, hier vergis ik me in mijn notities!
Welke film raadde ik je dan wel aan??

Doei iedereen!