woensdag 28 maart 2012

Als er één dag "vanalles" is,


Dan is het wel vandaag...

Uhh, wéér naar Groningen, afspraak in café Hooghoudt.
Broodjeskaart. Groninger kaas??
En ossenworst en geitenkaas: kijk, daar zie je de belachelijkheid van die N. Osse en geite, dat ís al genitief. Dus die N, dat is dubbelop! Worst van osse, kaas van geite...

Spaanse meloen

Die kocht ik gisteren op de markt. Vroeger, toen ik in Noord Spanje woonde, toen had je daar enkel van deze meloenen. En daar hoorde ik toen een grap over.
Nou moet je weten dat Spaanse grappen altijd enorm melig zijn.
Hoe dan ook. Een meloenenverkoper had er nog twee in z'n wagen, kwam langs een Godverlaten dorp, vrouw, zegt die man Ik heb nog twee olifanteneieren. Die kan je in bed uitbroeden. Maar niemand vertellen! Die vrouw dus in bed op die meloenen, op een gegeven moment hield ze het niet meer, d'r kerel op die meloenen, zij naar de buurvrouw, olifanteneieren, buurvrouw komt onder de lakens voelen, zegt ze Ze komen uit! Ik voel een slurf!

kalenderblaadje

Huil maar even uit en vertel me dan straks maar wat er aan de hand is

(Dank, PJ!)

Eén Spaanse grap is wél aardig.
Franco doodziek, al maanden op sterven, in het geheim naar Lourdes met een stel nonnen erbij, daar in dat koude water gedompeld, hartstilstand, rent een van die nonnen naar buiten Een wonder! Een wonder!

(O ja, die Pinochet die in rolstoel in Londen het vliegtuig in kwam en er in Santiago de Chile lopend weer uit. Die is langs Lourdes gevlogen!)

(En, o ja, die tiepe die met rolstoel en al dat Lourdeswater in reed. Kwam er met nieuwe banden uit...)

In Hooghoudt hing een "oud" Frans affiche van een likeur, liqueur bonal, als soortaanduiding. Huhh?
Dat blijkt gentiaanlikeur te zijn. Tegenwoordig heet dat Suze.

Grana padano kaas en ook Friese Tynjetaler

Kocht gisteren kaas voor fondue. Kocht een redelijk stuk Grana padano (ook voor 's avonds, borrelhapje; links) en als combi daarmee Tynjetaler.
Grana omdat die niet té sterk is, Tynjetaler omdat dat zoetig is.
Maar ja, proefde die Grana, prima hoor, maar ook iets zoetig.
We zullen zien zei de blinde...

Zag 102 minutes that changed America.
Eerste toren: geen aanval, iets anders. Maar wat.
Paniek, al vóór toren 2.
Heel mooi. Heel goed.

Verhaal in NRC Next over de rijkste Afrikaan. Cement. Zijn opa bouwde, toen er weinig afzet was, die pinda-pyramides.

Afrikaanse

Ook NRC Next, verhaal over Noord Koreaanse restaurants búiten Noord Korea. Ook nu in Amsterdam.
Pyongyang, Osdorp.
9 gangen-menu 79 € pp, 5 gangen 49. Vego mogelijk.
Koreaanse BBQ, oesters met spek, kimchi (search the blog), bi bim pap (en dat is dus géén pap, ja!), zwarte kippensoep, zeewiersoep...
Pyongyang restaurants, dat is een keten, in Thailand, Cambodja, Singapore.
Het beste Noord Koreaanse restaurant overigens is Haedanghwa in Peking.

Ik heb wel eens ooit Koreaans gegeten ("Zuid Koreaans" dan dus), en dan kreeg je de gerechtjes op zo'n groot draai-plateau. In vergelijking met klassiek Chinees is dat erg handig want je draait de gerechten simpel naar je toe (je mag alleen maar van kommetjes tegenover je nemen). In China is dat gedoe. Dan moet je de persoon tegenover je vragen of die je dit of dat wil aanrijken, en die moet dat dan doen met de "achterkant" van zijn stokjes, en vanuit die stokjes moet jij dat dan weer aannemen met de achterkant van jouw stokjes...
Doemenelol...

Kalenderblaadje

Mag dat wel van je moeder?

O ja, iemand mailde me met een vraag die ik al meer gehad heb.
Waarom kan je hier geen commentaar leveren.
Kijk. Ik heb dat geprobeerd, maar dan ben je een uur per dag bezig de shit er uit te gooien. En als je het zo instelt dat je het eerst te zien krijgt voordat het wordt gepost, ook dan een uur...
Dus wat ik wil is: ik geef aan wie mag posten. En dat kan dus niet...

Hé.
Had weer die bio AH Merlot uit Chili. Nu na hap eten, prima. Vorige keer op nuchtere maag: wat een zielloze wijn.

Link.
Kuifje-kunde hier (alle links hier in een nieuw venster).

Cartoon

Peter maar geen wijn meer

Fanmail nu. L.

Goedemiddag Maarten, aangaande kommetjes met een scherf eraf en smoezelige theedoeken, hier een verklaring voor mijn aversie.
Mijn vader was, samen met zijn verharende kater Karel, achtergebleven in het ouderlijk huis. Eén van mijn zussen beeldde zich al jaren in dat ze gelukkig was met een korfbalspeler. Elke vrijdag bezocht die zwager mijn vader vanwege diens financiële bijdrage aan zijn noodlijdende korfbalclub. Hij at vanzelfsprekend mee. Al zijn schoonzoons aten graag bij mijn vader, mijn man o.a. at zich in de loop der tijd twee confectiematen groter. Wij, de kinderen, aten niet meer thuis. Mijn broers woonden te ver weg en mijn zussen en ik vonden de keuken niet schoon, overal zat vet en dan die dikke kat met al zijn haren.
Op een keer viel het me op dat ik mijn vader niet meer hoorde mopperen op die slome zwager, als ik ernaar vroeg werd er overheen gepraat. Later vernam ik van mijn zus dat haar echtgenoot op vrijdagavond doodziek thuis was gekomen. De hele week die volgde, was hij nog beroerd gebleven. Wat bleek, toen ik eens goed door vroeg bij vader? Op die bewuste vrijdagavond had hij een doosje met eieren op zijn kokosmat in de keuken laten vallen. Hij had alles zorgvuldig van de mat geschraapt en toen een omelet gebakken voor de zwager.
Roald Dahl had er een mooi verhaal van kunnen maken.
Ineens vind ik het verhaal weer niks, ik word er nog misselijk van, maar het is echt gebeurd. Enfin, je ziet maar. Ik heb overigens nog nooit bij een "fanclub" gezeten. Waarom meld jij dat steeds? Ik heb zelf wèl fans! Dag, L.


Dank!

Frituur Het Draakske en De Wever

Frituur Het Draakske in (Belgisch) Deurne, waar die politieke ventpens De Wever zich volvreet...

Nog meer fanmail!

Hallo Maarten,
Dr. John meteen uit de kast getrokken en op de draaitafel.
Geweldig, nog steeds!
Ook zijn leermeester Professor Longhair blijft fantastisch; zie
hier.
En natuurlijk Alan Toussaint, hier.
Groet, P.

Wow man, werkelijk fantastisch!
O ja! Dolly Parton!
Bedankt, en ook voor Mama Roux natuurlijk!

Verteld vanavond iemand over een "losmen", logement, ergens in Atjeh in de rimboe.
Twee meiden van 15 of zo die daar aan het werk waren, die zich kuis op een andere manier dan die van overdag in hun doek wikkelden en zich voor mijn voeten op de grond te slapen legden.
Ging naar de "badkamer". Geen licht, enkel wat uit de gang. Ik stapte in ongeveer 30 cm. hoog zwart water. Ratten schoten links en rechts weg.

De hongertocht door Atjeh, 1911, een boek van Székely-Lulofs

Atjeh

O ja!
Iemand suggesties voor een hoochi coochi man (ook wel hoochie coochie) post?
Muddy Waters en Clapton heb ik al...