zaterdag 17 maart 2012

Vanalles maar weer eens. Voor Jan en Alleman!


Laat ik beginnen met dat ik van C. een mailtje kreeg (zie ook zijn erg fraaie te huren vakantiehuisjes in de Dordogne, morgen of zo) waarin hij terugkwam op grote groene rozijnen die ik hem liet proeven. "Kleverig als gebruikelijk, maar lekker fris". Ja, en niet zoet dus en daarom door mij gekocht om er mee te koken.
Hoe of wat, nog geen idee. Ganzefilet (zie gisteren) met bleekselderij of iets dergelijks...

Hier (alle links hier in een nieuw venster) komen ze vandaan.

Groene rozijnen

Hahahahaha! Herinnerde me iets wat ik las bij Gerard Reve, heel lang geleden. Over die Hare Krishna. "Staan ze met een kale kop 'Hare Hare' te zingen!"
Zie hier.

Simmentaler vlees hier. Uhh, "Aanbiedingen" dus over een week krijg je wat anders...
"Alleen vrouwlijk rundvlees; zachter, rijper en fijn van draad." (Dat laatste vind ik, als longhaas- en slotlap-eter geen goed argument.) (En trouwens, zachter en rijper vrouwlijk vlees, is dat een aanbeveling?)

Fanmail nu maar weer eens. L.
Zou jij je mosterd-collectie voortaan op een schoon theedoekje willen fotograferen, viezerik! Nou heb ik al een hele tijd niet gereageerd op de kommetjes met een scherf eraf, hoewel die ene witte met die tofu marinade ook weer kapot is, maar nu zet je die potjes allemaal weer op een gore doek. Bàh. Alles verder goed? Dag, L.

Ik zal het doorgeven aan de huishouding...

Duet Pathétique

Dit -aangrijpende- boek lees ik momenteel. Karel van het Reve las het manuscript "in een ruk" uit.
Zie hier.

Links

Die van mij is mooier hier.

En vandaag is het jawel!

O ja, las dat boek van Hawking over Tijd, hier, en nou begrijp ik eindelijk, drie weken vóór mijn 65e, waarom zware ballen exact (dus niet "als het ware") even hard vallen als lichte.
Die zware heeft meer push nodig om op gang te komen (en wordt daarnaast zwaarder aangetrokken), en die lichte heeft minder push nodig maar wordt ook minder aangetrokken.

Newton. Hèhè.

Maar die "kromme tijdruimte", dat begrijp ik nog steeds niet...
Misschien moeten we dat zo maar laten.

En o ja! Wow! De Formule I wordt weer interessant!

Formule 1, Lotus (Renault), Grosjean

Hierboven Grosjean, rookie, wordt derde in de klassificatie, en ex wereldkampioen Räikkönen in dezelfde wagen 18e...
("Lotus": dat is in feite Renault)

Maar veel belangrijker, en zoals gezegd: het wordt weer interessant.
Na anderhalf jaar monotone hegemonie van Red Bull, in een wagen die "rond" de aangeblazen diffuser was gebouwd (ik zal u de details sparen), is dit nu verboden. En kijk! Twee McLaren, een Lotus en een Mercedes vóór Red Bull. En tijdverschillen tot en met die Mercedes (old Schumi by the way) minder dan een halve seconde; daarna Red Bull op 3/4...

Recept. Eindelijk...

Oesters, gegratineerd, Frankrijk

Hak peterselie, sjalot en iets knoflook.
Werk dit door zachte boter en laat deze in de vorm van een blokje koelen.
Open de oesters (Creuses, bolle), giet het vocht af, haal de oester los en leg ze in de diepe schelp.
Snijd van de boter plakjes en leg er een op elke oester.
Bestrooi met paneermeel en gratineer een kwartier in een hete oven.

Oesters, gegratineerd, bis
Maak de oesters (gebruik weer Creuses) open met de bolle schelp beneden zodat zoveel mogelijk vloeistof in de schelp blijft staan.
Snijd de oester los van beide schelpen en laat hem in de bolle schelp liggen.
Strooi ietsje heel fijn gesnipperde en door olijfolie gehaalde ui over de oester, eventueel plus idem knoflook.
Druppel ietsje olijfolie over elke oester en gratineer ze, vlak onder de grill.

Variant (Médoc)
Gebruik in plaats van ui geblancheerde prei en strooi ook wat fijn-geraspte Emmentaler over de oester.
Niet grill maar oven.

Ferrari, Alonso, spint het grind in

Ferrari ook een ramp.
Alonso 12, Massa 16...

O ja, Dickens.
Zag (drie weken deed ik er over) iets van 8 DVD's, met elk een enorm lang stuk of twee verschillende stukken van Dickens.

Ik ga er hier een verhaal over schrijven, gelardeerd met Engelse klassieke recepten.
Maar ja, dat kan nog ff duren, want vooraleerst ben ik bezig met die À l'Antiboise post...

Kan al wel verklappen (of deed ik dat al?) dat ik uiterst gecharmeerd was van Pickwick!
Zo'n rondstruikelend, zich verontschuldigend tiepe, prachtig.
Zie Pickwick én Bomans hier. En hier.

Pickwick slapend in een kruiwagen

Pickwick...