zondag 25 maart 2012

Heb vandaag


die uitgebreide post over gerechten à l'Antiboise afgewerkt, en hoe verschillend ze ook zijn, er zit wel een lijn in. Oordeel zelf. Als ik het morgen of overmorgen post dan, want voor vandaag heb ik wat andere dingetjes weg te werken.

Ongeweekt zeewier

Gisteren
Gerookte tofu, broccoli, linzen
Begin met zeewier te weken in heet water. Kort; pas op dat het niet pappig wordt (kleverig wordt het altijd, maar dat is wat anders).
Pindaolie, wat sesamolie, stukkies broccoli-stengel, rode ui, knof, iets gemberwortel...
Gebruik ivm de gerookte tofu geen zout.

Geweekt zeewier

Snijd long pepper, pipali (zie hier; alle links hier in een nieuw venster), in kleine stukjes en doe dat erbij.
Meteen een pot paddo-fond erbij en laat wat sudderen. Proef.
Broccoli-roosjes erin opwarmen en nauwelijks koken.
Gerookte tofu erin (ik sneed het te grof, zie hieronder)... Proef.
Uitgelekt blik linzen erbij en het kortgesneden zeewier.
Waarom blik linzen? Le Puy zijn op (besteld in Frankrijk) en rode wordt pap en dat moet hier niet.
Maar het was lekker, verdomd.

Linzen, gerookte tofu, broccoli

(Chinees in Benidorm: "Bolocoli".)

NRC, zaterdag, Marjoleine de Vos.
Plantenbak. Stort een laag grind in de bak en daarop een laag (biologische) compost. Daarop de aarde.

Kijk, als je wilt dat alle voedingsstoffen pijlsnel uit die bak gespoeld worden, dan moet je het zo doen.
Ik zou het anders doen. Compost mengen door de bovenste helft van de aarde.

"Pompoenschil voegt weinig positiefs aan de smaak toe".
Blijkbaar nooit pompoensoep geproefd, gekookt met stukken pompoen + schil en pitten...

("Les gens de mon métier sont si peu de mon métier."
Flaubert.
Deed daar overigens een Google op en ja hoor, Karel van het Reve,
Zie hier.)

O ja. Ik kan geld verdienen als ik advertenties op dit blog toelaat.
Wat voor advertenties krijg ik dan? Daarvan krijg ik een eerste impressie als ik foto's upload.

Google advertenties

Wow.
Hieruit kan je één ding afleiden: dat ze mij niet goed kunnen inschalen.
Nee, natuurlijk niet, ik ben niet bepaald een doorsnee-tiepe.
Jammer van die advertentie-inkomsten (want met dit soort wil je niet dood gevonden worden; dikwijls ook afslanken en zo) en gelukkig van dat verkeerde inschalen, want dat betekent dat ik wat ben.

O ja, gisteren, ik bedoel commentaar op gisteren. Dame Edna, dat was toch niet culi?
Ja maar natuurlijk wel! Dat is een taart!!

O ja, wie was het ook weer gisteren. "Gris gris dat was wat anders dan The Nighttripper".
Ach. Zie hier.

"I got medicines, kills all yours ills..."

(Gris gris, voodoo, hier.)

Doctor John the Nighttripper

"Zu Zu Mamou" hier.

"Guilded Splinters" hier.

"Right place, wrong time" hier.

"Mardi gras day" (Carnevals-dinsdag) hier.

[Het volgende kwam de dagen hierna ter sprake, en is voor de volledigheid, jaja, hier toegevoegd.

Iko Iko hier

Mama Roux hier

Tot hier de toevoegingen]

Las over Whole Foods.
Zie hier.
Enorme variatie, personeel krijgt beter betaald dan in andere supers, veel ambachtelijke producten (kaas, bier...) met als effect andere supers, zelfs Wall Mart, gaan het ook leveren met als effect grote stijging aantal ambachtelijke bio-producenten.
Maar niks vego of vaag hoor. Levende kreeften... "Organic".
En veel kant-en-klaar...
En service: je laten masseren terwijl iemand je boodschappen voor je doet (kijk, dat is natuurlijk fout; je boodschappen doe je zelf!).

Ik zag er vreemd spul. Enorm grote gele bloemkolen, en een klein broccoli-kopje op een lange dikke steel...

Formule 1, Maleisië, Perez tweede plaats

Formule 1 vandaag: fantastisch. De trend van verandering en spanning kwam er dus laatst eindelijk aan, zet zich nu door ook nog. En wat dies meer zij: in het kwadraat!
Alonso 1, Vettel 11, en Perez, Sauber, (zie hierboven), rookie, 2. (Zei ik of zei ik vorig jaar hier niet "Let op Sauber"?)

Hamilton weer 3, prima toch, twee keer achter elkaar op het podium.

Google advertenties

En gelul ook nog. Geen enkele van die bacteriën passeert ongeschonden je maagzuur...