vrijdag 16 maart 2012

Langres, Tierenteyn en Formule 1


Langres, eerst maar even, erg lekkere Franse kaas.

Franse kaas, Langres

Een iets tapse kaas en met een deuk in de kop, omdat de kaas niet wordt gedraaid tijdens het rijpen.
Ik had in Frankrijk eens een kleintje (wat ze bij Van der Ley kenden), en ik meen me sterk te herinneren dat dat wat steviger kaas was.

Uhh, geen kritiek op deze grote Langres, want het is lang geleden dat ik zo een perfecte kaas heb gegeten.
Licht zuur, romig en toch licht brokkelig (hoe kan het), ik bedoel je snijdt een plakkie af, je tilt dat plakkie met een mes op en tonk, twee stukkies vallen naar beneden. Nou ja, "tonk"...

Hieronder "kleine Langres".
Heel duidelijk veel steviger...

Franse kaas, kleine Langres

Gisteren
Tofu, prei, canellini bonen
Lek de bonen (AH, huismerk; echt prima).
Marineer tofu-blokjes, regelmatig draaiend, in Shaohsing wijn, iets gembersiroop, "verse" gemberrasp, iets limoensap, Japanse sojasaus.
Rijstkafolie (rijst-kaf-olie), sjalot, knof, prei...
Tofu afgieten, wat van de marinade bij de prei... Proef.
Bonen er in opwarmen en ff later ook de tofu.
Lekker hoor...

Marinade van tofu

Tofu in de marinade

Planning

Morgen rattes aardappelen, kippenmaagjes, en dat geserveerd als lauwe salade, lijkt me. Met spekkies!

Zondag heel simpel pasta, tomatensaus, kaas. Maar wel heel erg lekker.

Verdere zaken in de planning: maïs, gedroogde bospaddestoelen, krab, corned beef als vlees.
Karel van het Reve deed wel boodschappen, maar hij weigerde corned beef en Blue Band te kopen want dan moest hij, omdat hij nooit wat kon vinden, vragen naar "kornétbief" en "bleu-band".
Zo vraag ik nooit naar waar de Marmite staat, marmIEtuh.

Vroeg op de markt naar ganzennek. Onmogelijk. Legde uit dat dat erg lekker is. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Vroeg ook of ze ganzenvlees hebben. Ja, hele gans (doemenelol) en filet.
Volgende week filet.

Belgische mosterd, Tierenteyn

Ja! Eindelijk!! Dank F!!!

Nooit eerder kunnen krijgen, nooit geproefd.
Vandaag. Waw! Dat is sterk! Ongelofelijk; dat meet zich met Colman's!

En apart trouwens: het is bijna vloeibaar.
Tierenteyn mosterd...

Had het met iemand in de kroeg over de luimen van een kok, of beter iemand kaartte dat bij mij aan. Ik zeg Tuinmannen hebben ook grote luimen.
Vertelde hem over Jan, de tuinman van mijn opa. Jaren 50.
Zegt mijn oma Sjef, ge moet afrikaantjes in den toin loate zette, da is goe tigge de insecte. Goed. Opa naar Jan. Afrikaantjes. Maar blijkbaar hield Jan niet van Afrikaantjes want een week later moest opa het herhalen, week later idem, en weer een week later zei hij tegen Jan En nou afrikaantjes in den toin of ge kunt vertrekke.
Volgende dag. De hele tuin oranje...

Of in ene ziet opa Canna's in de tuin. Jaren 50, heel zeldzaam. Jan, wor hedde da vandoan? Da he'k vannacht oit de toin van ut gemintehois gehold meneer Joseph".
Moest ie ze meteen terug gaan brengen, dat kon natuurlijk weer alleen 's nachts, dus die tuinman daar heeft die canna's gezien, canna's weg, canna's weer terug...



(mosterd-collectie)

O ja, daar hadden we het ook over vanavond, fantastisch en gratis, de Manufactum katalogus. Allemaal handgemaakt spul. Zie hier, enkel de afdeling Keuken.

Stripschapprijs (je tong ligt in een krul) voor Erik Heuvel. Weer een Klare Lijn.
Zie hier.

En o ja, zie ook eens Lambiek hier.
(Laatst vraagt iemand Wat vind je de leukste Euromunten? Ik zeg Die van België. Zegt ie Hoezo?? Ik zeg Nou, met Lambiek erop!)

Kippenmaagjes

Kippenmaagjes.
Van eend zijn ze lekkerder, maar ja, can't win them all...

O ja, donderdag, dat was gisteren dus, een ongepubliceerd recept, maar ik ben dus met die grote à l'Antiboise post bezig, en vandaag, vrijdag, gedicht.
Hieronder.

Edmond van den Bussche, Cuisine Flamande

francois villon in brugge

door brugge loopt een vrouw
met snelle korte passen
ze hamert met haar scherpe hakken
mijn hunkerend hart in rouw

langs de reie loopt een vrouw
haar heupen zingen vol verlangen
mij heeft ze niet gezien
toch wil ik voor haar hangen

door brugge loopt een vrouw
ik zou haar willen krijgen
en al was het maar voor even
haar innig aan mij rijgen

Zo.
En nou allemaal naar bed, en handen boven de dekens, ja?!

(Later)
O, shit! Helemaal die Formule 1 vergeten!

Zag de eerste twee vrije trainingen.
Maar ik zeg niks. Misschien zeg ik wat na de derde.

Formule 1