zaterdag 3 april 2010

Pasen...


Ik ben op 1e Paasdag geboren, ook nog om klokke 12.00. Nou jullie weer.
Dit jaar duurt het nog enkele dagen voor mijn 63e, meestal is Pasen verder weg...

Kreeg van iemand enorm lekkere gerookte paling uit Harderwijk. Daar ligt ie af en toe met z'n schip, was een keer erbij en herinner me inderdaad een grote palingrokerij aan overkant van de haven, die, ik bedoel die rokerij, erg goed scheen te zijn.
At die paling zó, uhh zonder toast of zo, maar wel met ietsje citroensap erover en dan wat witte (Muntok!) peper erover gemalen.



Best een mooi en lief plaatsje, maar ja, om er rond te wandelen dan dus. Wonen, dat lijkt me heel wat anders dan mooi en lief.
En trouwens over wandelen gesproken: toen ik bij die tiepe op dat schip zat, toen moest ik daar van boord. Zware tas, 30+ graden. Ik vraag een autochtoon of het station ver is. Nee hoor. Zus en zo lopen. Kilometers was het, verdomd...

Recept, vandaag dus vanaf de A.
Aardappel-curry, Aloo Masala, India, ook, via emigranten, erg populair in west Afrika. Erg erg lekker. In Harderwijk onbekend, verdomd.
Bak kerrie-blad en mosterdzaad even aan in arachideolie-olie. (Op de foto: met ook korianderzaad en komijnzaad.)
Haal van het vuur en laat wat afkoelen.
Voeg fijngesneden ui toe en fijngesneden groene peper en laat op middelhoog vuur warm worden; roer af en toe om.
Voeg op laag vuur flink koenjit toe en roer om.
Voeg blokjes rauwe aardappel toe, zout en water; de blokjes moeten zowat onder staan.
Breng aan de kook en laat op laag vuur gaar worden.
Voeg eventueel op het laatst kokos-boter toe.



Goh! Charlotte Mutsaers de P. C. Hooftprijs! Mag van mij! Ik heb enorm genoten van Zeepijn, waarmee overigens een aan de zee groeiende pijnboom bedoeld is. Nam me voor meer boeken van haar te kopen maar daar kwam nog niks van.



Misschien is ze wel heel ver familie van mij, trouwens. Wij zijn geparenteerd, zo heet dat, aan de Mutsaerts, een T erbij dus.
Trouwens mutsaart is een samengebonden takkenbos waarmee je vuur aanmaakt. Abraham was er naar op zoek toen hij zijn zoon moest offeren (je zal maar zo'n God aanbidden...), op zoek naar mutsaarts, heden ten dage mosterd. Zie Karel van het Reve over hoe meer vervreemdt ("mosterd" zoeken), hoe meer het effect heeft; dusdanig effect dat men daarom mutsaart in mosterd liet verwandlungen.



Passionen, nu.
Lukas vond ik af en toe erg indringend; plotseling-af-en-toe zeg maar (alles hier: in vergelijking met de Mattheus).
Markus: mooi(e) lieflijk(e) gezang en muziek.
Johannes: Af en toe een beetje "wild", maar dat moet gezegd worden: voor mijn gevoel het meest van de Mattheus afwijkend. Ik bedoel: dat niet-afwijken, hoe zeg je dat, maakt Lukas en Markus minder interessant.



Vanavond uiterst ingewikkeld. Ovenschotel spaghetti, zoete puntpaprika, kabeljauw (soort die mag!), gebonden saus witte wijn-visbouillon-rivierkreeft. Enfin. Zie morgen. (Ben er nu aan bezig; jee, wat is die saus lekker...)
Morgen entrecôte, straw-mushrooms, vers gemaakte friet.
Overmorgen kliekjes.



Straw mushrooms
(toko) zijn in feite "ongeboren paddestoelen". Een klassieke paddestoel heeft een "rokje". Zie nu de foto en bedenk dat de kop eruit breekt, dat vel erom heen als rokje aan de steel latend.

Recept
Aardappelen gevuld met blauwschimmelkaas
Neem grote en vrij platte aardappelen van gelijke grootte en van een vastkokende soort.
Was ze (ongeschild), droog ze en prik ze rondom in met een vork.
Leg ze op een rek in de oven en bak ze drie kwartier bij 160 graden.
Laat ze afkoelen en snijd van elke aardappel een kapje van een platte kant.
Hol de aardappelen voorzichtig uit (niet alleen de aardappel maar ook de schil moet heel blijven); er moet ongeveer een flinke centimeter wand overblijven.
Prak de aardappel die je eruit haalde tot een smeuïg geheel met wat yoghurt, flink blauwschimmelkaas en wat gehakte lente-ui.
Vul daarmee de aardappelen; de vulling moet bol boven de aardappelen uitsteken.
Bestrooi met paprikapoeder en bak ze in de oven op 180 graden tot ze licht gebruind zijn.



Zag gisteren -dus- The French Connection. Tweede hoofdpersoon, hoe zeg je dat, bleek die tiepe van Jaws.



Helemaal geen slechte film trouwens, alleen: ik heb nog nooit een Huppeldepup-2 gezien die interessant was. Jaws-2 bv.

Kwam uit de super, liepen twee tiepes langs me, de ene had het over (als ik het goed schrijf) "Die Biene Maja".
Daar heb ik wel meer over gehoord / gelezen. Maar: geen idee. Ik vind met Google kinderboekjes, maar volgens mij is het wat klassieker.

Maar goed.
Appaloosa (zie gisteren) is niet echt slecht, maar ja, een beetje eeuwig voortkabbelend.
The French Connection was natuurlijk like wow man. Poeh...

En, o ja, trouwens: Zag Koot en Bie, Schertz, Zatire en Yronie. Uhh, heel erg gedateerd... Lijkt Wim Kan wel. Het enige wat nog leuk was, dat was het boeren van het alfabet door Dirk..