zaterdag 24 april 2010

Eten weekend


Lang nagedacht. Asperges met goede gekookte ham, maar ja, morgen eendenborst. Had trouwens een goed idee: asperges met pekelvlees! Dat doen we vrijdag. O nee, vrijdag geen Groningen. Koninginnedag. Dus dinsdag naar Stad (zoals Groningen hier heet; de provincie heet Grun.) (O en toen ik hier pas woonde vroeg 'n Fries me of ik het Groninger alfabet kende. "Aaaaahhh mejoeng... Beeeehhhh mejoeng... ceeeehhhh mejoeng...")
Maar goed. Asperges, gepocheerde eieren, gesmolten boter, nootmuskaat, en? Maïs!
En zondag dus die eendenborst met aardappelkroketten, kastanjechampignons en een of ander lekker sausje. Iets met port?



Recept
Appel-mandarijnsalade
Maak een salade van appel en mandarijn, met daarbij in warme thee gewelde rozijnen en kleine stukjes van gemberbolletjes. Haal de stukjes appel direct na het snijden door citroensap.
Serveer gekoeld, en met cocktailsaus.



Ff over die knol, die Edo van gisteren. A. schrijft: Maarten, de knol heet Eddo of Taro en komt uit Costa-Rica.
Goede informatie is te vinden op
(deze site) (alle links hier in een nieuw venster).
Dank! Taro inderdaad, of ook wel tayer. Je eet ook het blad. En: dus geen familie van de cassave; dat is een tweezaadlobbige plant (Euphorbiaceae), taro een eenzaadlobbige (Araceae, Aaronskelkigen). Jaja, met die pijlvormige bladeren; die staan in Indonesië dikwijls net buiten de dorpjes, aan een slootje.



Kwam bij het zoeken naar taro-recepten (zie verderop) trouwens hier terecht. Panko. Nooit van gehoord.



Gisteren
Heel erg lekker, verdomd.
Paddestoelen-fond en witte wijn wat inkoken met grove witte peper en wat Worcestershire.
Er blokjes aardappel in gaar koken / uit.



Gebonden saus

Flink boter, ui, knof. Bloem, dunne gebonden saus. Iets zout nodig? Stukje paddo-blokje (AH).
Stukjes lichtgroene puntpaprika erin gaarkoken. Kaassaus van maken met Munster oid. Aardappel erin opwarmen.



Las gisteren van Reve Brieven aan Bram P[eper]. Die Peper heeft niet in de gaten dat ie in z'n reet geblazen wordt, '87-'88. Of beter dat denkt ie, maar in feite wordt ie genaaid. '88-'89 zwaar gelul en geoudehoer. Zo van ik moet die man toch iets schrijven. '91 affaire 7 miljoen, ondergang project, drank. Waar ie ook mee wordt genaaid zonder dat ie het in de gaten heeft. '93 wordt het wat normaler. Of het goed gaat met Neelie. (Met Neelie wel ja...) '99 brieven uit België, Machelen. Reve probeert nogal opzichtig Peper zijn Franse huis aan te smeren.



Geen rode Peper...

Verder
Herlas ook, vluchtig, Alle kroegverhalen. Mwa...
Zag gisteren niet The cook, the thief... want ik bleek een CD gekregen te hebben ipv. een DVD. Zag de eerste helft van Angst essen Seele auf (Alle Turken heten Ali). Erg mooi.



Recept
Appelmoes, sjiek (voormalig restaurant Piet Paaltjes, Leeuwarden)
Schil Golden Delicious, steek het klokhuis eruit, snijd in tweeën en snijd de helften in dunne plakjes.
Smelt boter in een pan en strooi er wat suker over.
Laat de suiker licht carameliseren en doe er dan de appel bij.
Roer om en laat langzaam stoven tot de appel uit elkaar begint te vallen; mochten de appels te droog worden, doe dan een deksel op de pan.
Roer er redelijk wat room door en een scheut Calvados.
Breng op smaak met wat zout, versgemalen peper en eventueel suiker.
Eet warm of koud.



oftewel François HaverSchmidt.
Voormalig restaurant / nog steeds Paaltjes website hier.

Hoor ik op Sempre een waldhoorn,
Of ook wel een Turkse trom,
Dan moet ik zo bitter wenen;
En -- ik weet zelf niet waarom.

Vraagt een der werkende lieden:
'Hoe kan een Turkse trom
Of een waldhoorn u zo roeren?'--
Dan weet ik zelf niet waarom

Is 't wijl in beetre dagen
Een vriend de Turkse trom
Niet onverdienstlijk bespeelde? --
Ach, ik weet zelf niet waarom.




Het is nog vroeg, dus misschien komt er nog wat bij. Maar beloven die ik niks. Dat beloof ik.

Maar wacht. Ik beloofde nog taro-recepten en plande al culi-links vandaag.
Surinaamse ingrediënten hier.
Taro hier.
Cuba hier.
Indonesië hier.
North Dakota (hebben ze daar recepten dan??) hier.



Peter Schickele, "University of Southern North Dakota of Hoople", "P. D. Q. Bach", en ook de componist van de Sesamstraat-muziek.
Schickely over P. D. Q. Bach (hij zelf dus) hier.