maandag 5 april 2010

De laatste dag van mijn leven


dat ik 62 jaar oud ben...

Schreef ik trouwens gisteren of eergisteren dat ik gisteren die biefstuk etc. zou eten? Nee hoor; at tweede portie van die ongelofelijk lekkere visschotel. Zie gisteren, dus. Vanavond bief, straw mushrooms, echte zelfgemaakte friet, olijfolie-knoflookmayo, wow...

Als je ouwe troep opruimt of ordent, dan vind je soms nog wat.
Of: wie wat bewaart die hep wat.
Of: And now for something completely different!



Gisteren dus Goodbye Lenin! Enorm leuk, maar dat schreef ik denk ik al.
Maar goed, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Recept
Aardappelen met kabeljauw wangetjes (kabeljauw wangetjes = ex-kookjup product. Misschien niet meer te krijgen. In Baskenland volksvoedsel. Kokotxas.)
Schil aardappelen en snijd in niet te dunne schijven.
Bak die rondom bruin in olijfolie met wat boter erbij.
Voeg gesnipperde knoflook toe en laat die nauwelijks bruinen.
Voeg voldoende visbouillon toe om er de aardappelen in te kunnen gaarkoken; kruid met peper en zout.
Haal de pan van het vuur en laat wat koelen; leg de kabeljauw wangetjes op de aardappel, giet er wat olijfolie over en laat op laag vuur de wangetjes garen, steeds de pan schuddend zodat de gelatine uit de wangetjes de saus bindt.
Serveer op warme borden en bestrooid met fijngehakte peterselie.



Zag gisteren ook Nosferatu van Herzog / Kinski. Zag tot mijn verbazing in de aftiteling, bien étonnés de se trouver ensemble, Roland Topor en Rijk de Gooyer langskomen! Niet dat ik ze in de film heb gezien...

Link, cultuur, El Greco hier. Nou ja, hier: dat wil zeggen dat de pagina zelf, via Google, wordt "omgeleid", dus als je de URL kopieert heb je "niks". Ff scrollen (Frida Kahlo komt ook voorbij!).
Zullen ze het ooit leren? Ik denk het niet. Ik heb in de museumwereld gewerkt. Die hangt aan elkaar van likken en trappen. En kennis? Ho.



(Als dat soort volk op deze site komt en dat leest, dan zeggen ze "Wat heeft dat met Saddam Hussein te maken?")

Lees nu Kousbroek, Het Oostindisch Kampsyndroom. Stichtende literatuur voor wie in Indië werkte en/of in een Jappenkamp zat.
Krontjong komt natuurlijk aan de orde. En Stambul. Stambul? Varieté theater. Komt van Istanboel. Hier. Guus Mahieu komt ter sprake. Ik ken wel Vincent Mahieu, Tjalie Robinson.
En op YouTube niks te vinden dat niet verkloot is...



Cultuur, eindelijk...
9 april, Nacht van de cultuur.
Hier. Als je die schrootjes achtergrond wegdenkt dan is het mooi vormgegeven.

OK. Van Gogh Museum, Paul Gauguin, De Doorbraak naar Moderniteit.
Hier , maar een ding: werkt alleen in Internet Explorer!
Hoe is het in Godsnaam mogelijk. In welke tijd leven die mantelpakjes?



Recept
Confit van aardappelen en paddestoelen
Hussel dunne aardappelschijfjes, paddestoelen en wat sjalot door ganzevet (poelier) en zet een half uur in een oven van 150 graden.
Schep regelmatig om.
Laat uitlekken.
Meng er peterselie en bieslook door.
Serveer met gevogelte.