vrijdag 25 november 2011

Nou ja,


ik haal die bonen uit de koeling, zie ik in ene dat voor vandaag in 't voren gemaakte gerookte tofu-spul staan... Nou ja.

Markt, planning. Zie foto's marktspul verderop.
Morgen risotto beukenzwam met kwartels. Kijk.
Overmorgen dat gerookte tofu-spul, dat blijft prima goed. En als je in de tropen hebt gewerkt dan kan je het na 'n week nog eten.
Maandag pasta, Tynjetaler (search the blog), witte puntpaprika. Goed gestoofd die laatste, in dit geval dan althans.



Beukenzwam. Dit is de bruine (je hebt ook witte), Buna Shimeji.

O, wacht. Die kwartels had ik laatst uit de diepvries gehaald, denkend dat het lamstong was. Nou ja, "dan maar" maïskip.

Nog ff die Pijpstraat en die Wipstraat in Groningen. C3 (sorry C, zo gaat dat hier) vertelde me vanavond dat die parallel lopen. Ik dacht later Dan kan je dus jammergenoeg niet zeggen Ik woon op de hoek van de Pijpstraat en de Wipstraat.
Nou ja, Ik woon in de Pijpstraat, maar van achteren kijk ik uit op de Wipstraat.



Gisteren dus die bonenhap. Pindaolie, flink sjalot, knof, iets lombok, gemberwortel...
Fijngewreven komijnzaad, versgemalen korianderzaad, citroenpeper...
Dry sherry... proef.
Blik Heinz Beanz, fijngesneden gemberbolletjes...
Verse ananas... proef.
Old Amsterdam erover. Gratineren hoeft niet; gewoon enkele minuten laten staan en door mekaar roeren.



Mail. L.
Ik lust geen wijn. Ik lust bier, maar zit echt maar aan een blikje Bavaria per avond en dan flikker ik nog de helft weg. Er was laatst een kennis jarig, ik uitgenodigd: feest in De Gouden Bal, zuipen en eten vanaf 5 uur 's middags tot St. Juttemis. Kwam ik binnen, werd ik ingesloten door een aantal ouwe makkers, na een paar pils ben ik gauw naar huis gegaan. (Nemen ze me kwalijk hoor, eerdaags worden ze kwaad op me. Precies zoals jij zeggen ze: een paar glazen is toch gezellig!) Als je het geouwehoer enigszins ontwend bent, is het moeilijk om het weer aan te horen. Verder zijn er een aantal ziek of onderweg of reeds dood. Eenmaal de 60 gepasseerd, vallen ze met bossen. Het is niet te geloven. De combinatie drank en sigaretten is blijkbaar niet zo goed. Dat is echter niet de reden van mijn stoppen met roken. Ik vind het vuiligheid en vond mezelf een slappe dweil omdat ik er niet mee kon stoppen. Gewoon mezelf treiteren dus. Dag, L

Ja, de alcohol lost de teer- en nicotineresten in je mond op...



Bleu de Wolvega. Heerlijk. Een combinatie van romig met ietsje pikant. Heerlijk.

Recept

Deens gehaktbrood
Maak h.o.h. gehakt aan met ei, paneermeel, gehakte ui, peper en gehakte even in melk geweekte ansjovis.
Werk er wat groene kruiden door en eventueel peterselie.
Bak in een cakevorm in een oven op 180 graden, tot er geen rood vocht meer uitloopt als er met een vork diep wordt ingeprikt.
Serveer direct.
Je kan ook goed in melk geweekte ansjovis gebruiken, en dan per "schijf" aan de bovenkant er een ongeweekte filet op leggen. Voordat het de oven ingaat natuurlijk.

Mexicaans gehaktbrood
Maak als Deens gehaktbrood, maar zonder ansjovis.
En kruid met zout, geperste knoflook, cayennepeper, oregano en komijn (= Chili poeder).
Werk er redelijk wat geraspte kaas door van een sterk smakende soort of gebruik Monterrey Jack als je dat kunt krijgen.



Maanzaad
Ik dacht laatst Wat mis ik toch in die curry. Dat heel kleine bittertje...

Poppenhuis hier (alle links hier in een nieuw venster).

Zag A woman at her window. Romy Schneider! Maar laat maar. Zeurfilm.
Zag ook Versailles met Gérard Depardieux. Moeder, kind, werkeloos. Hij zorgt voor dat kind. Mooi gefilmd maar komt niet op gang. Rare tiepes trouwens. Nee, niks.

Vrijdag, gedicht.

Sur le balcon, Verlaine
Mag het jammergenoeg niet vertalen, want dan slaat Maxime Verhagen op hol.

Toutes deux regardaient s'enfuir les hirondelles :
L'une pâle aux cheveux de jais, et l'autre blonde
Et rose, et leurs peignoirs légers de vieille blonde
Vaguement serpentaient, nuages, autour d'elles.

Et toutes deux, avec des langueurs d'asphodèles,
Tandis qu'au ciel montait la lune molle et ronde,
Savouraient à longs traits l'émotion profonde
Du soir et le bonheur triste des coeurs fidèles,

Telles, leurs bras pressant, moites, leurs tailles souples,
Couple étrange qui prend pitié des autres couples,
Telles, sur le balcon, rêvaient les jeunes femmes.

Derrière elles, au fond du retrait riche et sombre,
Emphatique comme un trône de mélodrames
Et plein d'odeurs, le Lit, défait, s'ouvrait dans l'ombre.



Jammergenoeg kon ik de illustratie erbij van Mariëtte Lydis niet vinden. Veel kleinere tietjes.
Lydis zie hier.

En zo kan ie wel weer.

Toch?!