zondag 12 oktober 2008

De Hazenjacht (deel I)


Ik ben dol op volkszanger Willem Vermandere. Integere en zeer gevoelige Vlaamsche balades. Maar dat hij met recht ook de Vlaamsche Henry Moore genoemd mag worden ziet ge hier (alle links in nieuw venster). Wat heeft Willem met de jacht de maken? Hij maakte in de 70er jaren een mooi liedje over een Hazevent en Hazevrouwe op wie gejaagd werd. Niet het melodrama van Youp met zijn Flappie, maar een strijdbaar hazenpaar, dat zich weert. En ook nog wint.....
Ik ‘mag’ wel eens mee op jacht, omdat dat manvolk graag stoer doet met een vrouw erbij, en uitsloven dat ze dan doen…! Ze vechten bijkans om nadien naast mij aan tafel te zitten en mijn teloor te vullen.
Toch schiet men niet gaarne een hazevrouwe. En een hazevent, die dapper (of bang) in zijn leger bleef liggen, wordt niet valselijk geschoten. Hij mag ontsnappen. En tellen dat ze doen, want jagers dragen goed zorg voor hun jacht.
Maar soms verliest de hazevent het, en belandt hij op mijn tafel. En dan ? Daar kom ik op terug

De zes Jagers

zes jagers stappen deur het veld, klakkeboem
en daar lopen twee hazekes welgeteld
hazevent en hazevrouwe, uw uren zijn geteld
vlucht zéére, haast u gauwe, zes jagers in't veld

en met zijne neuze langs de grond, klakkeboem
loopt er ne grote stommen hond
hazevent en hazevrouwe, kruipt diepe in de grond
vlucht zéére, haast u gauwe voor die loebas van nen hond

den eerste jager mikte en schoot, klakkeboem
zodanig mis diene loebas dood
hazevent en hazevrouwe, springt over de diepe sloot
vlucht zéére, haast u gauwe, grote loebas is al dood

den tweede jager, den baas van d'n hond, klakkeboem
vlamde dien eersten tegen de grond
hazevent en hazevrouwe, 't was eerst die stommen hond
vlucht zéére, haast u gauwe, der ligt nen jager op de grond

maar nummer drie had dat gezien, klakkeboem
en daar zakte dien tweeden ook al deur zijn knien
hazevent en hazevrouwe, je moet ni ommezien
vlucht zéére, haast u gauwe, al twee jagers deur hulder knien

en 't liedje eindigt ongehoord, klakkeboem
zes jagers liggen daar vermoord
hoort mensen, haast u gauwe, zes jagers zijn ongehoord
deur een haze en zijn vrouwe schandalig uitgemoord




Uw moorddadig Marieke

Mooie post Marieke!
Heb alleen even een extra spatie boven het gedicht weggenomen en de titel vet gezet.
En de link op Nieuw venster gezet.
Ga zo door!

Met Henry Moore schrok ik een beetje, maar dat was onterecht. Ik was in de war met Rodin. Karel van het Reve: "deprimerende spierbundels".



Die hebben ze ooit een plee-rol in z'n hand geduwd, hahaha!