zondag 9 oktober 2016

Lekkere spekjes

















Ik vind die geblancheerde zoete uien, dit keer gecombineerd met geblancheerde Chinees knoflookgroen zo enorm lekker. Bijvoorbeeld: op de kaas, gebakken ei, ham, tomaten, noem maar op. Een beetje gekruid en een beetje zoetigheid uit een pot of flesje eraan toegevoegd. Heerlijk.
Nou ja, omdat ik twee weekjes weg ben, maakte ik restjes uit de koelkast op. Boter met bloem en melk/slagroom tot saus. Middellandse Zee kruiden erbij en veel Pecorino ook erin, kaassaus!
Spekjes (eko) gebakken. Macaroni in die kaassaus, uien erover, spekjes erop. Ik had nog allerlei groentes, maar ik vond dat niet nodig. Het is heel gewoon, maar zo lekker.
Volgende weken in Oostende stort ik me op de oesters en de vis.

Omdat ik dus enorm chagrijnig was vanwege al het gerommel met dat zogenaamde eten, ging ik vandaag op de gewone toer. Ik heb kruimige aardappelen en broccoli bij de ekowinkel gehaald, speklapjes uit de vriezer aan blokjes (snelontdooien). Olie met chili in pan, blokjes gebakken, p/z erbij, boter erbij voor het bruin worden, gember erbij en gesneden ui toegevoegd, bloem erbij laten bruinen, vocht van de stamppot erbij en bruine saus verkregen, beetje Oxo toegevoegd. Ik had nog mooie kleine witte boontjes reeds gekookt staan. Aardappelen met blokjes van steeltjes broccoli, daarna broccoliroosje, daarna boontjes gestampt. Saus met spekblokjes erover, belegen Beemster erover geraspt en nu uit mijn stoel proberen te komen.

Dag, Loek