dinsdag 9 augustus 2016

Macaroni

















Maarten, op het gevaar af dat jij denkt dat ik bij elkaar geraapte rommel eet, moet ik je toch even vertellen wat ik zojuist genuttigd heb, anders ben ik het weer vergeten.
Ik had staan: bodempje zoete aardappelpuree, restje gebakken stukjes verse worst. In de la lagen: wat stengels paksoi en een puntpaprika.
Terwijl ik macaroni kookte, bakte ik in een pan spekjes van de Lidl, daarna sjalotje, halve ui en puntpaprika erbij, de zoete aardappelpuree toegevoegd, een kopje kookwater erbij, een schepje uit de bio pot knoflook met kruiden, en vega bouillonpoeder van de Turk erbij.
Toen de macaroni en een schep verse groene kruidenkaas er tegenaan en alles smeuïg gemaakt met koksroom.

Heerlijk! Die puree is een prima bindmiddel.

Ik ben gewend aan "herrie op de achtergrond". Ik kom uit een heel lawaaierig milieu. Om een variatie op een gezegde te gebruiken: "Als ouwehoeren pudding was, zou onze achternaam Oetker zijn geweest". Het gesproken woord, de godganse dag, daar ben ik aan gewend. Gevolg? Altijd heb ik de radio aan , omdat ik me anders niet kan concentreren.

Bij het luisteren gaat het me niet om stotteren, lispelen, dialect spreken, enz. Mij valt op dat je (soms) kunt horen of de spreker liegt, of draait of zijn verhaal van buiten heeft geleerd of iets op leest, of spraakles heeft (gehad), een dwingeland is, noem maar op.

Een uitzondering en verademing is Eberhard van der Laan. Hij heeft voor mij de meest mooie stem. Hij hanteert een aangename toonhoogte, heeft geen nerveuze tics, geen stopwoorden en is duidelijk verstaanbaar. Zijn antwoorden tonen aan dat hij goed kan luisteren en bovenal ook nog charmant/attent is.
Hij was te gast in "Met het oog op morgen" om de dag van de Canal Parade te evalueren. Hij werd geprezen en was ook blij met het verloop van de Gay Pride. Tot besluit zei hij (ik parafraseer) "Het is allemaal dreiging die voorbij gaat, we hebben de Rote Armee gehad en de Rode Brigade en nu is er weer IS, het gaat allemaal voorbij, het waait over".

Dat vond ik toch zo geweldig om te horen met die stem van hem.

Dag, Loek