vrijdag 5 augustus 2016

Beanz!




Mungpasta, kekers, velderwten, limabonen...



Laksa

met Agedashi tofu en maissoep


Laksa is mihoen gemaakt van mungbonen, en Agedashi tofu dat zijn blokjes tofu die je door aardappelmeel haalt en frituurt (zie de foto)

Veel vondsten vandaag; die Agedashi tofu bijvoorbeeld, dat is enorm lekker

Ik wilde klassieke Agedashi gaan maken, maar eerst die frituur techniek uitproberen
Ik heb het ook nog eens met cantharellen gegeten en sushirijst, en toen had ik de perfecte methode te pakken: blijft ook in bouillon gedaan krokant!

Zie trouwens voor klassieke Agedashi tofu hier (alle links hier in een nieuw venster)

Runderbouillon gemaakt, laksa gekookt...

Tofu in blokjes, en die vooral niet droogdeppen
Door aardappelzetmeel halen en vooral niet meteen gebruiken; het zetmeel moet mooi pappig worden
Zorg wel dat ze niet tegen elkaar aan liggen

Mais in de bouillon...
Laksa erbij...

Tofu frituren en ervoor zorgen dat ze ook in de frituur niet tegen elkaar aan gaan plakken

(Ik heb alles uit die bouillon geschept, en die gebruikt voor bitterballendeeg)




Nog eens laksa

met Chinese bieslook en Chinees roerei


Nog eens laksa: ja, want ik vond een tip
Als bundeltje koken, en inderdaad, dat werkt heel mooi; komt het niet in elkaar verward te zitten zodat je met een vleesvork de kluiten niet hoeft te ontwarren

En de tweede vondst hier: dat Chinese roerei is fantastisch mooi eten

Arachideolie, ui, knof, gemberwortel, laos, lombok...
Chinse rijstwijn (ik gebruikte hier Hua tiao chiew; ze zeggen dikwijls dat het hetzelfde is als Shao hsing, nou, dan kan je niet proeven...) en wat light soy en iets inkoken

Laksa koken, als pakketje dan dus

Klop door de eieren wat maisolie
Snij de bieslook (ook wel knoflookbieslook genoemd)
Werk door elkaar en bak in een wok met wat rijstkafolie een roerei

Ik vergat de bieslook, begon opnieuw, en vergat toen ook opnieuw een foto te maken...




Kekers

met disteloesterzwam en chorizo


Die disteloesterzwam, ook Konings oesterzwam, zie hier, die zie je steeds meer
Erg lekker

Olijfolie, steelstukken bakken, uit de pan

Chorizostukjes idem

Ui, knof, lombok...
Witte wijn, stukjes hoeden en wat Viandox of zo...
Wat inkoken met de kekers, de steeldelen en de chorizo erbij...

Enzovoorts...

Etymologie

Pois chiches levert Kichererbsen en ook Kekers
Kichererbsen levert Kikkererwten

En als we toch etymologisch bezig zijn: Weißbier betekent niet witbier!
Weißbier is Kölsch dialect voor Weizenbier, tarwebier




Velderwten

met garnalen en "soeptomaten"


Velderwten, veldertjes, Jonge kapucijners

Bak wat heel fijn gesneden suçuk uit in redelijk wat olijfolie

Sauteer hier gernalen in en haal alles uit de pan
Giet een deel van de olie af en bewaar voor wat anders (gebakken ei!)

Ui, knof, gemberwortel, grove witte peper...
Wat tomatenpuree... Wat fino en wat witte wijn...

Pocheer halve of kwart rijpe tomaten in runderbouillon (volgens mij gebruikte ik die bouillon van het eerste gerecht...)

Uitgelekte veldertjes erin opwarmen en op het laatst ook de garnalen

Tomaat ernaast serveren

(Uhh, de vondst was de prachtige combinatie!)




Succotash

Met varkenshaas met salie


Succotash zie hier
Dat was de vondst, hoewel de varkenshaas (Wilbrink, Telegraaf) ook erg lekker was
(Recept totaal onveranderd uitgevoerd, verdomd als het niet waar is)(nou ja, die succotash had Wilbrink er niet bij)

Je hoort groene limabonen te gebruiken maar ik gebruikte witte; ik vind de groene wat minder; die doen me denken aan die weeë Pigeon peas (ook uit Texas, Mexico en Cariben) en die vind ik niet lekker
Ik heb trouwens de indruk dat Pigeon peas en groene limabonen sterk verwant zijn aan tuinbonen, meer dan aan gewone bonen bedoel ik
Pigeon peas 100% zeker, dat zie je

(Witte limabonen dat is Mexico + pikant)

Succotash klassiek
Olijfolie, rode ui, knof, lombok...
Uitgelekte limabonen en een scheut witte wijn...
Uitgelekte mais, kleingeknipte salie, tijm, Bovril of Viandox of eventueel Marmite...

Het kan ook met basilicum en munt, en dat deed ik, want bij die varkenshaas zat al salie

Varkenshaas in stukken
Boter, citroenrasp, hele salieblaadjes...
Vlees met p/z erop rondom bakken
Uit de pan en warm houden
Salie uit de pan

Wat witte wijn erbij...
Een eierdooier kloppen met wat witte wijn
Wat maizena kloppen met wat witte wijn
Maizenaspul in de pan en roerend iets laten dikken...
Ei erdoor, goed mengen op nogal laag vuur...
Kappertjes erdoor en wat geknipte salie (vers natuurlijk!)

Vlees erin warmen

Serveren met de opgewarmde succotash




Uhh, ik breng toch één correctie aan op dit recept

Op het vlees zit p/z, maar verder zie ik nergens zout

Idee!
Gebruik gepekelde kappertjes!
En dat deed ik!
Heel mooi!