zaterdag 30 augustus 2014

Proeverij




Vlees, kaas, wijn


Een hoog Ikea gehalte, maar een ding: dat vlees en die kaas van hen, dat is uitstekend!
(En de jam, maar daar had ik het al eerder over)


Vlees

Hierboven, van boven naar beneden
* Gerookt rendiervlees (Ikea)
* Diavola, pikante Italiaanse (varkens)worst
* Eland-worst (Ikea)

Iedereen vond alles lekker, behalve de kinderen die Diavola natuurlijk.

Er ontspon zich een discussie, over wat ik lekkerder vond, die eland of dat rendier. Met discussie bedoel ik dat ik zei Dat kan je niet vergelijken.
Laat ik er nu aan toevoegen dat dat rookvlees het lekkerste rookvlees is wat ik ooit at (*), en dat die elandworst is zoals Sylvia Witteman ooit erg lekkere (Bulgaarse was het) worst omschreef: niet te droog mar ook niet te zacht.
Deze brokkelde, zeg maar; viel droog uiteen in smeuïge stukjes...

Die worst die eet je zó, maar dat rookvlees, daar moet je van alles mee gaan doen; met groene asperge of zo, of artisjokharten...

* Vroeger had je in Zuidhorn een slager, die werkte met Schotse Hooglanders en Veluwe varken en zo.
Die had fantastisch spul en die ging failliet omdat de mensen in het dorp zeiden "Dat vlees van hem dat smaakt ergens naar".
Maar die had dus, en won er de hoogste prijzen mee, rookvlees van Schotse Hooglander.
Dat was nóg lekkerder.




Kaas

Vlnr en vbnb

Pecorino tartufo
Ik had nog een klein stukje van die kaas, zachter en minder zout dan de meeste pecorino's (deze uit Lazio) en met een heerlijke truffelsmaak.
Vergeten te noteren wat men er van vond.

Tynjetaler
Veel mensen kennen dat niet, maar vallen er voor (zoals Loek).
Maar ja, ze kenden die kaas al...
De kinderen vielen ervoor (zoet!), dat wel.

Comté (AH)
Die was niet slecht, maar die was wel erg subtiel, om het maar eens aardig te zeggen.
Wel een beetje aardig notig van smaak

Abondance (AH)
Ik had die wat langer laten liggen, zie de verkleuring rechts en links boven, maar die was dan ook helemaal goed. Heerlijk. Tegen het heftige aan.



De wijn
Links: AH. Dat is een soort claret. Moet je van houden.
Rechts: Jumbo, Oostenrijk, heerlijk.
We hadden ook nog een Australische merlot, die ik wat minder vind maar die wel bij de overigen (die die claret niks vonden) in de smaak viel, tsja...


Ost Präst (Ikea) [OOst Prest]
Dat betekent Priesterkaas.
Fijne smaak. Beetje Kernhemmig wat de smaak-afgifte betreft (dit hier is géén roodschimmelkaas) maar dan wat minder romig, meer kazig, ik weet ook niet hoe ik het moet zeggen.
Deze kaas wordt dikwijls in drank gelegd, en dat lijkt me geen slecht idee, zie de volgende kaas.

Ost Herrgård (Ikea) [OOst hErrargdjurd, ik kan er ook niks aan doen]
Dat betekent Groot-landeigenaar-huis kaas.
Kijk, je moet niet die vorige eten en daarna deze. Ik bedoel: je moet het wel proeven in deze volgorde, maar omdat deze smaakt zoals de vorige maar sterker, daardoor valt die vorige niet echt erg sterk smakende van zijn voetstuk.
Je moet de vorige bij het ontbijt (beit?) eten en deze 's avonds.

Livarot (AH)
Enorm lekker, maar ik had het dan dus wel al 20 dagen laten liggen.
Heel zacht, redelijk sterk
Normandische kaas.

Ost Blåmögel (Ikea) [OOst blameugli-èh]
Blå is blauw, en mögel blijkt een Ikea woord te zijn.
Zacht, ± romig, ± pikant, mooie diepe smaak.



De kinderchampagne van deze proeverij
Puur appelsap


Voor de kinderen was er ook een proeverij.

Een spekpannekoek met, proeverij!, blauwe bessensiroop, zwarte bessensiroop en cranberry siroop.
Maar ja, die waren 's middags naar een feestje geweest, dus die lagen plat.

Ze waren nog net wakker te maken voor het ijs.
Roomijs met pekmez, Turkse druivengelei.

En wij proefden roomijs met maanzaad, met gomasio, met geroosterd sesamzaad...