woensdag 7 december 2011

Vanavond


die zuurkoolrest, waar wel vlees doorheen zit, maar geen aardappel. Daarvoor kocht ik die Andijker Muizen die Jean-Paul Franssens zo lekker vond.
Zie hieronder.

(Proefde. Inderdaad: lekker, en inderdaad "ietsje bloemig" zoals de marktkoopman zei.)

Overigens over zuurkool gesproken. In die tent waar ik m'n wijn drink in het dorp hier zat het personeel vanavond aan de maaltijd. Zuurkool met gnocchi. Een uitstekend idee!



Uhh, "De Sint is weer vertrokken / Hij schonk mij twee paar sokken".

Uhh, ik meldde al dat je die Scamorza (search the blog) moet meekoken. OK. Die -vergelijkbare- Halloumi die kan je ook bakken. Ik net een schijf Scamorza bakken. Je krijgt aan de onderkant een onzinnig lekker oranje korstje (olijfolie, niet te hoog vuur) maar ja, dan ga je de handel draaien en dan blijkt die kaas volledig gesmolten te zijn.

Resultaat zie onder. Op -zuurdesem- Brabants rog (AH).

Maar super lekker, dat wel; je moet dat enige korstje in stukkies over dat gesmolten spul verdelen...



Mik uit de Périgord; Mique
Zware hap, maar daar houden ze van in de Périgord. Ooit bestelde ik er slakken en ik kreeg er, ik heb ze geteld, 42. Met knoflookmayonaise. Als voorgerecht. Het waren p`tits gris, maar toch.
(Daarna twee, 2, snippen, nagerecht-?- en dus de hele nacht BonkBonk...)

Goed. Mique is ongelofelijk lekker.
Trek bouillon, liefst van of met ontzout gepekeld varkensvlees en als groenten liefst ook stukken meiknolletjes erbij en verder een bouquet garni.
Maak een deeg van 600 gram bloem, 50 gr. gist, vier eieren, een eetlepel ganzevet (poelier) en zout.
Kneed goed door en laat goed rijzen.
Kneed niet opnieuw daarna.
Leg de bal in de bouillon en laat een klein half uur zachtjes doorkoken zonder deksel.



(Saffraan gekocht gisteren. Kost goud...)(Uhh, voor fideuá, = paella met pasta, met saffraan dus en kokkels en vis... Wow!)

Vervolg Mique
Draai de bal (als hij terug wil draaien wat vorken erin steken die op de rand van de pan rusten) en laat nog 20 minuten staan.
Snij de deegbal in tweeën, laat een helft koelen en trek de andere helft met twee vorken uit elkaar in hapklare brokken.
Doe in de soep, breng aan de kook, laat even staan op half-hoog vuur en serveer.
De tweede helft wordt de volgende dag in plakken gesneden en
opgebakken in ganzevet.

Over Burp! gesproken...



Dat kocht ik ook nog. "Wilde" gedroogde abrikozen. Dat "wilde" is gelul natuurlijk, maar lekker zijn ze ongelooflijk...

Zokanniewelweervandaag...