vrijdag 2 december 2011

Gisteren


eerst maar even.
Niet zo erg spannend.



Pinda-olie, sjalot, lombok, knof, gemberwortel, ± soepgroenten, forsch prei...
Green curry paste, gemalen kokos...
Yoghurt... tot vloeibaar, rijstwijn (of medium sherry)...
proef.
Uitgelekte oogboontjes erbij (achteraf gezien veel beter met linzen), ..., stukkies gekookt ei.



Inkopen Groningen

Proefde dit.
Wow. Uit je linker oor slaan knof vlammen en uit je rechter de chili...

O ja, "Emmy Verhey 50 jaar in het vak".
Nou, dat kan kloppen. In 1970 of zo ("10 jaar in het vak") woonde ik naast haar, in Zaltbommel.
Gestoord werd je van dat gefiedel met die toonladders de hele dag...

Leuk zullen we maar zeggen (alle links hier in een nieuw venster).



Inkopen Groningen
Zure abrikozen.
Min of meer onbetaalbaar (16/kilo) maar als je thuis die zak opent, ongelofelijk... Dat alleen al is € 16 waard...

Mail, L. Dank.
Dag Maarten, jij vindt het Vlaams toch zo'n leuke taal.
Dit hoorde ik vanmiddag op de BRT, een man in een toneelstuk zeggen: "Ik heb niet graag embras van de vent van een madam die ik apprecieer". Dag, L.


Je struikelt in het Vlaams ("Vloms") over de woorden van Franse origine, of ze het willen of niet.
Embras: embarassment, gedoe.
Groskes, grosse caisse, grote trom. Pertang, pourtant, desondanks.
Als me meer te binnen schiet zal ik het melden.

O ja, veel sjieke Nederlanders in grote ondernemingen in Indonesië, vroeger. Redelijk veel Frans in het Bahasa dus. Armoire: lemarie. Soirée: soreh.



Inkopen Groningen
Scamorza (Uhh, enkel nog een wortel erbij!)
Erg lekker, en moeilijk uit te leggen hoe het smaakt. "Heel compacte wat zoute Mozzarella" komt in de buurt.

Je hebt ook gerookte; zie (de bruine) hier (alle links hier in een nieuw venster).

Ik vroeg ook naar Bra Duro. Ja, lang geleden maar mevrouw wist het zich niet meer voor de geest te halen. En ik heb er alleen maar over gelezen.

Maar zie hier.

Had vandaag een Viña Brava, Tempranillo van Torres.
Torres is altijd goed.
Herinner me dat ie begin 80-er jaren overal in Spanje grond kocht, in vakjes opdeelde en er per vakje allemaal verschillende druivensoorten op zette.

Webwereld: Chrome zou Firefox voorbij gestreefd zijn, wat overigens door anderen ontkent wordt.
Maar goed, op dit blog niet hoor. FF 24%, Chr bijna 20.
En verder vind ik dat Chrome niet om aan te zien...

Luik



Kast in museum Grand Curtius

Net als in Namen veel van die rood geschilderde 17e en 18e eeuwse huizen. Erg mooi, vooral als er gele en grijze naast staan. In Namen overigens veel meer geschilderde huizen.

Vergat op te merken dat het stokbrood bij het eten zowat meestal perfect was; vloerbrood, geen elektrisch gebakken brood (= allemaal puntjes op de onderkant).

Maandagmorgen naar de kermis. Niks te doen natuurlijk.

Taxi naar het (open op maandag!) aquarium annex wetenschapsmuseum, en de in mijn drie dagen Luik arrangement inbegrepen boottocht, die tegenover dat museum start.
Ik was er kwart voor 11, boot 11.00, dus eerst die boot.