zondag 11 december 2011

Eerst maar even


laten zien hoe bijbelvast ik ben!

bijbel

De bovenste is trouwens Illustrator.

Meer dan 4.000 bladzijden...

O ja, slurplink hier (alle links hier in een nieuw venster).

Je kan in het adres die "37" veranderen om op een andere aflevering te komen.
(Voor mij hoeft het niet...) (Marketingwijn...)

goene asperges

Gisteren
Andijker muizen gegratineerd met twee jaar oude Kollum, en iets sauzige groene asperges ernaast.
Kijk, het principe is een beetje als volgt. Groene asperges laten zich prima gratineren (geitenkaas!). Dus dan denk ik Dat gaan we nou eens anders doen. Wat zal ik eens met kaas gratineren náást die asperges...
Aardappelen koken, afgieten, naar ingevette ovenschotel.
In heel kleine dunne plakjes gesneden overjarige Kollummer kaas erover.
Oven.
Maïsolie, rode ui, groene asperges (1/3 dikste deel in stukkies)...
Knof, 1/3 middendeel in stukkies...
Kort roerbakken, witte wijn, grofgemalen witte peper, iets lamsblokje, topjes erbij...
Proef.
Eet.
Wow...

aardappel kollummer kaas

Bah wat een vies schaaltje! En wow wat een lekkere combinatie!

O ja, en vanavond die spekpannenkoek met Turkse druivengelei. Burp!

(Uhh, panneNkoek, ondanks dat het me tegen de borst stuit. Maar ja, zoekmachines...)

Vraag.
Waarom staat op lamsbouillonblokjes (die je bij de Turk en de Marokkaan koopt) niet dat het lamsbouillonblokjes zijn?
Omdat de gebruiksters enkel en alleen lamsbouillonblokjes gebruiken...

sutura metopica

Had het met iemand over de metopische sutuur, sutura metopica. Dat is die schedelnaad op het voorhoofd. Ik heb die ook een, maar normaal is anders. Rond de acht jaar verdwijnt die normaliter (die "verbeent").
Dit is een van de niet-metrische kenmerken van de schedel, zie mijn afstudeerscriptie.
Interessant: deze schedel heeft nog een afwijkend metrisch kenmerk: die -normaliter- zenuwgaatjes boven de oogkas (zie foto hieronder) zijn hier alleen flauwe indeukingen van de bovenrand van de oogkas.

En, o ja, ik vroeg me in ene af, nooit eerder gedaan, wat metopisch betekent.
Zie hier.

Trouwens over oogkas gesproken: ik promoveerde op Cribra orbitalia, zie hier.
Allemaal gelul. Kinderen OK, volwassenen = post mortem. Is wat anders. Schedel losgeraakt na totale ontbinding, achterover geklapt, boven-binnenkant oogkas ligt onder, dauw of ander soort vocht, kalkminnende bacteriën...

cribra orbitalia

"Cribra orbitalia chez les Tellem" (Sorbonne).

Recept
Misticanza, opgebakken groenten, Italië
Kook groenten bijna gaar in water met zout (spinazie, snijbiet, broccoli, gele bloemkool, andijvie enzovoorts).
Giet af en spoel koud; laat goed uitlekken.
Bak in olijfolie pijnboompitten bruin en haal uit de pan.
Bak ui, knoflook en rode peper in de pan; bak dan de groenten erin op.
Laat iets afkoelen en serveer op boerenbrood, met olijfolie, citroen en molens met zeezout en zwarte peper, en bestrooid met de pijnboompitten.



De Tellem graven, waar we die botten weghadden.
Uitgestorven. Nu wonen de Dogon daar.
Die grotten flink hoog in een klif, de Bandiagara, Mali.

Wij werden in een metalen bal (uhh, spanten; niet dicht) naar boven gehesen.
Zie hier.
Gaat over de eerste expeditie; ik was bij latere. Zo kwam ik ook bij de Sorbonne. Wij hadden toestemming van de regering, die Franssen niet, en die haalden in het geniep daar skeletmateriaal weg. Ik het materiaal in Utrecht bestudeerd, met die gegevens naar de Sorbonne (Musée de l'Homme, daar zat die faculteit), juichend binnengehaald en hun materiaal kunnen bekijken...