zaterdag 31 december 2011

31 december...


Vandaag hebben de vuurwerkmongolen weer vrije baan...

Mail van L

Goedemorgen Maarten.
Over het schelden in de professionele keuken: héél lang geleden werkte er bij mijn vader in de bakkerij een geestige jongen die er leuk uitzag en met zijn hoofd uitsluitend bij "de meiden" zat. Op een dag was mijn vader naar hem op zoek en bereid om hem "alsnog helemaal dood te maken". Hij vloog de bakkerij in op weg naar die jongen, had die knul drie laden onder de werkbank open getrokken, alsof het een trap was en terwijl hij vanuit die laden richting werkblad stapte, zong hij: "into each life some rain must fall". Het verhaal is vaak verteld op feesten en partijen. Dag, L.


Dank!



Kijk, dat eten we vanavond. Osso buco, kalfsschenkel.
Ik maak het Provencaals, dus met sinaasappelrasp er door, uhh, ik gebruik gedroogde mandarijnenschil, maar goed, dus ik strooi er geen gremolata over.

Recepten
Mostonaise
Klop met een garde room, eventueel met yoghurt, door Maille mosterd, met verse fijngeknipte dragon en wat Groninger mosterd.
Laat een uur koel staan, roer om, en herhaal dit.
Roer om en serveer. Bij steak frites bijvoorbeeld.

Mousse van chocolade
Breek 200 gram chocolade in stukken (bitter of niet: naar smaak) en doe in een sauspannetje.
Voeg een soeplepel water toe en laat de chocolade op laag vuur smelten, regelmatig roerend.
Doe over in een kom en klop er, met garde of mixer, maar in ieder geval zeer heftig kloppend, een voor een vier eigelen door, het eerste eigeel gemengd met het schraapsel van een vanillestokje.
Klop vier eiwitten met ietsje zout en suiker naar smaak (niet teveel) stevig.
Spatel dit mengsel voorzichtig door de chocolade.
Giet in een kom of in coupes en koel minstens vijf uur in de ijskast.
Soms wordt dit gerecht Haagse Bluf genoemd, maar dat klopt niet; de Nederlandse variant heet Hemelse Modder, en is in het algemeen een stuk minder luchtig.



Jean-Paul Franssens, Een goede vader
Die vader, die uit Zuid Limburg kwam, die zat op de "roomse school in Roermond". Dat moet -dus- die kostschool geweest zijn, waar ik ook op heb gezeten (een jaar, daarna mocht ik niet meer terugkomen...).

De hele dag geknal. Zes uur: doodstil. Zitten al die mongolen aan de boerenkoolstamp.

Ja, of die gereformeerden aan de bruune boooohnestamp...

Ik voegde aan die tomaten-stoofsaus voor die osso buco vijf stukkies gedroogde mandarijnenschil toe, proefde na vijf minuten, niks, maar na tien minuten !
Na 15 minuten die stukkies eruit gehaald. Ja, die saus kookt in...



Wiens duim is dat, met dat kleine nageltje?

Geen idee; foto twee jaar oud...

Gelukkig 2012!

Burp!!