donderdag 22 december 2011

Tijm en zo, en we bestaan dus vier jaar!




Goya in Bordeaux (daar leefde en stierf hij)

Kreeg van iemand tijm en moest denken aan toen ik in Fuendetodos was, Goya's geboorteplaats. Net iets zuid van Zaragoza. Allemaal heuvels boordevol tijm. Een reuk...

In dat dorp hadden ze trouwens donkerbruin-groenige kaas, die je ook op 17e eeuwse Nederlandse stillevens ziet, en een soort brood waarvan geen enkele bakker me kon vertellen hoe je het maakt (had het natuurlijk dáár moeten vragen): met enorm veel uiterst piepkleine gaatjes erin. Heel compact en alsdus super geschikt voor in knoflooksoep (met rauw ei!). Ik verdenk dat brood hieronder van dezelfde soort te zijn.

Trouwens in dat dorp hadden ze ook verse bloedworst die zoet was. Suiker, kaneel en pijnboompitten erin.



Ff wat anders.
Sommigen vermoedden het al: Marieke zou weer gaan schrijven hier. Maar ja.
Kijk.
Ik zou iemand gaan inwijden in Blogspot. Die komt hier, we maken een account aan, wat blijkt: totaal anders dan bij mij (setup van vier jaar geleden). Zó anders dat ik er geen wijs uit kon, werkelijk niet.
Maar om een lang verhaal kort te maken: Marieke was dat nieuwe gewend, en ik wil niet veranderen; veranderen is Aspergers een gruwel!
Dus...



Meel van L. Dank!

Olga Zuiderhoek over haar vriend Rijk de Gooyer: "Ja, hij had wel eens een kwaaie dronk, maar als hij iemand in het water douwde, of van de trap, was het wel goed getimed".

Bedankt voor de wens, maar ik zou b.v. liever 2012 bovenaan de trap en 2013 onderaan zien. Je hebt dan tenminste overzicht over waar je terecht komt. Ik stel me een leuk dal voor, doen we even net of het hier niet om Luik (veronderstel ik) gaat.

Ja, Luik.

Ja, er kan natuurlijk ook een afgrond zijn, maar dat kan bovenaan ook en dan moet je die hele trap weer terug. Voor jou wens ik ook dat 2013 onderaan de trap is, zodat de eenden, de zwijnen en alle andere beesten, noem maar op, kunnen wegvluchten voordat jij beneden bent met je braadpan onder je arm. Er is dan wel een hele grote moestuin en een goede kaasboer en een slijterij, ja, dat zijn mijn wensen voor jou en natuurlijk ook een goede gezondheid! Groeten, L

Sorry L. dat er hierna een foto van het grafmonument (hij ligt er niet meer; is naar Spanje verhuisd) van Goya komt, maar die was aan de beurt...



Deze hier kreeg ik van H. (alle links hier in een nieuw venster). "Deze link hier, dan kan je die plaatsen".

Eigenlijk besta ik al veel langer dan vier jaar. Hier. 2003...

Ff maar wat persoonsverheerlijking dus.
Recept hier.
Woestijnjurk hier.
En W F Hermans in NRC 27 4 1990. "...en heeft de naam Skryption Museum ontvangen. Het staat onder leiding van een sympathieke jonge directeur, Van Thiel genaamd".

Kijk.
Hermans.
Nou jullie weer...

"De heer Van Thiel blijkt zich ook met het schrift van de Bataks bezig gehouden te hebben en als hij mij dit vertelt, laat ik vanzelfsprekend de naam Herman Neubronner van der Tuuk vallen. Prompt legt Van Thiel enkele zeer zeldzame publikaties van deze pionier op tafel".

Het werd vooral gezellig toen ik zei dat hij best mocht roken...



En ik had Gauloises gekocht, maar Nee! Franse moesten het zijn!

Vanavond bucatini, witte puntpaprika en vers geraspte overjarige komijnekaas.

In de planning vlees, want jammer genoeg kan je zowat enkel daarmee scoren deze dagen. Boerenkoolstamp met die enorme varkenspoot, eendeborst met kumquat, en die wild-Wellington met puree en cranberrysaus.



Bedankt L. ook voor de foto's van J-P Franssens, maar ze zijn wel superklein. Vergrootte ze maar dat werd geen beste kwaliteit.

Unesco Erfgoed. Daar staat Bels (en ander) voedsel op. Ook Nederlands? Allemaal niet zo duidelijk, zie hier.
Aardenburgse krakelingen, nou, probeer het maar eens te vinden...
En "einde-winterbrood", ook volkomen onvindbaar...