vrijdag 30 december 2011

Markt, maar ja,


kroeg in kroeg uit, lullen, en er achter komen dat je nog 10 minuten voor de markt hebt...

Een mooie kalfsschenkel, een meloen en rode ui.

Planning
Morgen Provencaalse ossobuco (= met sinaasappelrasp maar ik maak het met gedroogde mandarijnschil).
Zondag, want ik had nogal wat over, die mafaldine (zie verderop).
Maandag een enorme varkenspoot (kalfspoot schreef ik -geloof ik- gisteren) met boerenkoolstamp, maar waarin wel ui en knof. En met forsch jus...

worst venezuela

JP bracht me worst mee, gemaakt door die Venezolaanse waarover ik laatst postte. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Lekker hoor!
Je proeft, het is net als die "verse" Groninger worst, zacht, het geeft meteen een frisse indruk, je denkt "hoezo pikant?" (dat zei PJ), maar daarna komt in ene waw dat pikante opduiken...

Nu eerst die mafaldine

pasta mafaldine

Kook ze, giet ze af, spoel ze koud en roer er wat olijfolie door. Of kook ze zodra ze nodig zijn...
Kook eieren halfzacht ("Œfs Verhagen"). Schrik (Wilders) en spoel koud (Rutte).
Eendevet (ganzevet mag ook), rode ui, knof, gedroogde pepertjes...
Laurier, iets fijngewreven komijn, versgemalen korianderzaad, selderijzaad...
Geen zout weer, want ik deed er het restant -vrij zoute- bospaddo's (pot) bij.
Witte wijn, en laat redelijk vloeibaar, want met dat ei, dat bindt.
Pasta erdoor, na even grof gesneden ei en na weer even die paddo's.
Sla erbij...

los santos innocentes

Mailde PJ, verzamelaar van Spaanse films, of ie Los Santos Inocentes heeft. Schoot me in ene te binnen. Waanzinnig mooie film. De heilige onschuldigen, de "Onnozele kinderen" dus. 28 december, daarom dacht ik er aan.

Zie hier.

Zag gisteren Batman. Nooit eerder gezien.
Nicholson.
Maar schiet niet op.
Aktie? = flauwekul.
Dan wordt het weer redelijk aardig als The Joker opdaagt.
En dan wordt het weer flauw...
Dan weer iets leuk als Batman terugkomt.
Daarna weer geneuzel.
Die Joker begint trouwens vervelend te worden.
Uiteindelijk een zeikerd zelfs.

jean-paul-franssens_een-goede-vader

Hier ben ik aan begonnen.

Zeer aangrijpend begin.

Recept
Groninger mosterdsoep
Het geheim van Lorie, die naar Ierland vertrokken is, dus dat maakt niks uit. De smeerkaas.
En bij Holt, waar ze het serveerde, komt toch geen hond meer sinds die lul met die paardestaart de boel er in handen heeft...
Bak wat ui.
Maak een roux met gelijke delen boter en bloem.
Kruid met laurier, tijm, foelie, peper, zout.
Maak er soep van met kippenbouillon.
Per 200 gram bloem een half potje Groninger mosterd en een doosje smeerkaas erdoor.
Serveer met zeer fijn gesneden prei en rookspekjes erop.

de onnozele kinderen

Dit zijn de echte "onnozele kinderen"

Shit! Het "Speelhuis" verwoest. Was prachtig!

Mijn geboorteplaats, en waar ik nummer een huwelijksfeest vierde (niet dat ze er konden koken, dat weer niet).

(Ze kwamen ook steeds weer aanzetten met Italiaanse likeur met daarin, volgens een vriend van mij, een "zaaddodende tak". Uhh, grappa alla ruta dus.)

speelhuis helmond

Eerst werden er twee van die huizen in Helmond gebouwd. Zie
hier.
Daarna die in Rotterdam, zie hier.
En daarna dat Speelhuis en de rest er om heen in Helmond.

Helmond in voortrekkersrol, dat is ff schrikken...

Volgens mij zijn ze door Hellevuur gestraft, omdat ze die ongelofelijk mooie vroeg 20e eeuwse gietijzeren boogbrug over het kanaal hebben gesloopt, en die 19e eeuwse kasteelpoort ernaast...

speelhuis helmond brand

Wilde alleen nog maar even opmerken dat ik wat van die risotto over had, daar zit veel boter door, als je dat koud proeft wordt je verhemelte bestreken met boter, je zou dan verwachten dat je minder goed proeft, maar met rode wijn geen enkel negatief effect. Dat vreet er door heen.

(O ja, runderverhemelte... Erg lekker! Zie hier!)

O ja! Ongelofelijk!

In Groningen staat nou een reuzenrad. Diverse vaste tenten moesten daarvoor wijken.

Je zou zeggen: dat reuzenrad betaalt voor die plek.
Nee hoor.
Het schijnt dat dat rad € 30.000 van de gemeente gekregen heeft om er te komen staan...

En die Groninger ambtenaren lopen er met meetstokjes omheen, of jouw bordje niet meer dan 40 centimeter uitsteekt...

Die krijgen een stijve als het 45 centimeter is (dan lopen ze even in werktijd langs de Nieuwstad).