dinsdag 22 juni 2010

Hervé en Ratté


Die "Hervé" van laatst (Herve dus), die heeft een navolger op de Groningse markt. Ratte-aardappelen heten er "Ratté". "Kijk maar meneer, dat staat ook zo op de verpakking." Wat staat er op de verpakking? "RATTE". Ik zeg Waar staat dat streepje dan? (Mijn hulp in de huishouding kan zich ook enorm aan dat soort dingen ergeren. "'Baquettes' terwijl het NB je nering is!" Tsja zei ik, jaaaarenlang heeft in Antiek een advertentie gestaan met openingstijden op "saterday".)



Ratte

Lees momenteel (boekwinkeltjes.nl) Lieve Gerard, de brieven van Bernard Sijtsma aan Gerard Reve. Erg goed geschreven! Her-bestelde op de bieb Brieven aan Bernard S. (waaruit ik die titel haalde) om het er naast te leggen.



Der Taub ist tod. Drie voor 5,-. Gaf er twee aan de buurman en zijn Philippijnse vrouw. Die weten er wel raad mee.

Derde HEMA rode wijn < € 5,-. Of = € 5,-, namelijk deze. Uitstekend, werkelijk. Sapore di un bacio, smaak van een kus staat er op. ("membrillo con queso / sabe a beso", membrillo met kaas / smaakt als een kus.) Tesoruccio Montepulciano D'Abruzzo 2008. "vol", ja, dat klopt; zeer krachtig zeg maar gerust. (Ik lul niet al te veel over die wijnen want smaken verschillen, toch?!)



Gisteren.
Eieren koken.
Boter, ui, knof, rode peper, prei.
Blokjes aardappel (Malta's) mee aanbakken.
Mosterd (hete Dyon), laurier, geplet korianderzaad, geplet piment, worcestershire, witte wijn.
Proef.
Stukjes ei erbij.
Foto hieronder nog zonder ei. Uhh, ff eerlijk: ik was zo gaar van m'n werk gisteren dat ik totaal vergat die eieren er ook daadwerkelijk door te doen...



Recept
Brood met merguez
Witbrooddeeg (van ongebleekte bloem) na de eerste keer rijzen tot dikke plakken rollen, er in de lengte doorgesneden en van het vel ontdane merguez (Marokkaanse slager) opleggen, dichtvouwen en de naden goed aandrukken (eventueel met water dichtplakken).
Rijzen, insnijden, bakken etc.
Was een super-succes in die bakkerij in Frankrijk, alleen al omdat je die heerlijke lucht tot op de straat ruikt...



Kwartel-ei'tjes. Foto vaag maar geen zin opnieuw. Lang geleden. Ga er bij het ontbijt enkele koken en de dag erna enkele bakken. Ik vraag me af of die specifieke smaak, net als bij die eende-eieren van laatst, bij het bakken ook hier minder is.

Recept
Brood met tomaat
(Hoe ik hieraan kom? Al slajummudood. Maar het is wel erg lekker...)
Rooster in de lengte doorgesneden stokbrood, ingeborsteld met olijfolie, in de oven goudbruin.
Sprenkel wat sinaasappelsap over de snijkant, maal er zeezout over en zwarte peper en beleg met koude tomatensaus.



Over zeezout gesproken: zwart zeezout. Nooit gehad of van gehoord. Ze malen zwarte lava, gooien dat in de zoutpannen, mineralen komen los en worden in dat zout gevangen etc. Cyprus en zo (heb ik), maar ook Hawaii, alwaar een extra speciale soort. Zwart, en ook rood Hawaii zout hier (alle links hier in een nieuw venster). En dan heb je ook nog Kala Namak, India'sch zwart of roze zout, waarover de informatie vaag is. Ayurvedisch of zo.



Kocht bij Van der Ley Cabrales. Enorm lekkere blauwschimmelkaas, maar let op: hij moet niet wittig van buiten zijn. Zie foto hieronder. (Voor alle duidelijkheid: Van der Ley verkoopt natuurlijk geen matige Cabrales...) O, en voor wie het niet weet of niet goed ziet, want de foto's zijn niet echt erg duidelijk: Cabrales is ingepakt in bladeren, van de Spaanse Aak oftewel Veld-esdoorn. (Gisteren had ik het over die rare vruchtjes uit Suriname, familie van de lychee. Dat is beide van de Zeepboomfamilie, Sapindaceae. Welnu, Spaanse Aak idem dito. Zo zie je maar weer hoe klein de wereld is.)



Las in Trouw van vandaag over het schitterende Cuvilliés theater in München. Erg mooi inderdaad, maar ik las ook dat je vanuit die hokkies erg slecht zicht hebt. Tsja, het komt uit de lengte of uit de breedte.



Tot slot.
Zag gisteren (zoals eerder al in Frankrijk) The Fish Fall in Love. Schitterende "Eetfilm". Kijk zelf. Karper gevuld met peterselie en granaatpitten en zo... Heb nog twee "Eetfilms" liggen, Eden en Estômago (maag, Portugees). Ik hou jullie op de hoogte.