vrijdag 15 augustus 2014

Vissoep



Rode rascasse

Doet me aan die vrouw van Bouillon! denken
Uhh, niet uiterlijk natuurlijk, ik heb d'r nooit gezien, maar mentaliter


Vissoep, overzicht

Ik vergat compleet om Simple French Food van Olney mee te nemen.
Had wel gemoeten...

Maar ja.
Ik droomde gisteren al dat ik wakker werd met een vissekop...

Net zoiets als jaren geleden, toen ik in de zomer 6,4 miljoen gladiolenbollen in Spanje in de grond had zitten. Toen droomde ik dat ik wakker werd met twee gladiolenbollen onder m'n lul, gristus...



Bruine rascasse


Simple French Food

Laat ik het boek toch maar even noemen

* Een mooi verhaal over wat het essentiële verschil is tussen fish stew en meat stew. Afgezien van vlees en vis dan dus.

* Dat je de bouillon van een vissoep bindt door het langzaam door een aïoli te roeren

* Martigues: zwarte bouilabaisse met inktvis en inktvisinkt

* Bouillabaisse met Revesset
Gehakte spinazie, snijbiet, zuring, en ook sardien en ansjovis, over knof-ingewreven brood, voordat de soep erover gaat

* Catigot
Paling, rode wijn, tomaat

* Panchouse
Bourgondië
Daar kom ik op terug
Uhh, ik bedoel ik had het er al eerder over ooit, en dat wil ik eerst ff terugkijken

* En zie "Wat misten we" hieronder



Conger-aal
Die kunnen fors bijten, zie hier


Wat misten we?

(Dit zal ik, vrees ik, nog regelmatig moeten aanvullen)

Daube van octopus zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Homard à l'Americaine kan er ook wel bij.
Zie hier.

Estocaficada zie hier



Murene
Uhh, alle vissen vandaag, dat is voor bouillabaisse


Bouillabaisse en soortgelijk in Frankrijk

De grote boeken hier

Varianten hier

Vergelijkbare Franse soepen hier



Rouget
Familie van de poon


Europa

Bouillabaisse-achtige soepen in Europa zie hier

Portugal, caldeirada, zie hier

Spanje zie hier



Poon


De rest van de wereld

Zie hier West-Europa

Zie hier Zuid-Europa, Rusland, Afrika

Zie hier de Amerika's en Louisiana hier



Pieterman


Elizabeth David

De theorie hier

De praktijk hier

De do's en de dont's hier



Zonnevis


En verder

Gaston Clément
De theorie hier
De praktijk hier

Bocuse
zie hier

Simenon
zie hier

Werumeus Buning
zie hier
(In Buitenlandse Gerechten voor Fijnproevers geeft hij een recept voor Nederlandse Bouillabaisse, althans een Bouillabaisse met Nederlandse vis. Het kookgedeelte eerst. Paling of makreel, kabeljauw en of schelvis, tarbot, baars, tong... Ui, prei, wortel, peterselie, selderij... Visbouillon... Dan het bakgedeelte. Olijfolie, ui, prei, tomatenpuree, knof, peterselie, selderij, tijm, foelie, peterseliewortel, laurier, sinaasappelschil, z/p en saffraan.)

Fit for a bishop
zie hier

Alan Davidson
zie hier



Zeeduivel, hengelvis, hozemoos


En, o wacht, o ja
Le Guide Culinaire des Poisson
zie hier

Het hele vissoep verhaal komt binnenkort beschikbaar als ePub, als interactieve PDF, en als Flash "bladerboekje".
Dat gaat een cursist van me doen.

Toegift, Bouillabaisse-saus, zie hier.

Aanvulpagina zie hier
En nog een zie hier

En bouillabaisse borgne, een-ogige bouillabaisse, is iets heel anders, zie  hier.






O, wacht, ik heb nog wat!

Ik heb met crowdfunding bijna anderhalve ton bij mekaar gekregen (dank allemaal!!!!!! dank dank dank!!!!!!! Jullie worden allemaal persoonlijk bedankt natuurlijk!!!) om te laten onderzoeken of die Broekbaard en die Vreugdepeen en die Jonas en die Walvis, of die allemaal wel goed bij het hoofd zijn.

Ik hou jullie op de hoogte!

(Uhh, voorlopige resultaten: oeioeioei...)
(Ssst!)