donderdag 7 februari 2008

Van alles


1] Tibetaanse noedels gisteren: ik bedoelde niet "noedels op z'n Tibetaans" maar "Tibetaanse noedels". Speciale soort. Geen idee waar je ze kan krijgen. Behalve in Tibet dan dus.

2] Ik zie overal "Tibet". Maar het is toch "Thibet"?

3] Ter zake nu.
Tom heeft de waterbuffel-biefstuk (en stoofvlees) klaarliggen. Biefstuk heeft hij ingekerfd, jammer. Maar de entrecôte gelukkig niet.
Hier. Nieuw venster.

4] Vanaf morgen heeft hij de koteletten ("karbonades"?) van die moeflon klaarliggen.
Ik haal er morgen twee, een bak ik, een stoof ik.
Als het gestoofd beter is, dan krijgen jullie nog een mail morgen, "Stoof!"
Geen mail betekent "bak!"
Stoofrecept. Prima met gewone halskarbonades. Vlaams.
Dichtschroeien, uit de pan, ui/knof, terug erin, droge witte wijn en gezouten bouillon, kruiden (peper, beetje foelie, beetje kruidnagel, beetje piment, wat rozemarijn OF salie), langzaam stoven tot uit mekaar vallen. Gebruik gehakte, geen gezaagde koteletten ivm botsplinters.
Chanpignons erdoor en op smaak brengen met mosterd (vlak voor het serveren!) en wat citroensap.
Serveer met puree.
Moeflon.

5] Wie durft.
Heb flink wat soepbotten van moeflon (waarvan ik voor de Grijze Bak wildbouillon maakte en die was perfect). Heb ook twee moeflon schouders. Is voor vier personen.
24 uur marinade rode wijn (tiepe civet), bouillon maken, schouders aanbakken, dan, dat zie ik ter plekke, stoven in die bouillon? In de oven, regelmatig besproeid met die bouillon?
Wie en waar.

6] Wie wil.
Heb twee Kg. Balkebrei. Niet die bloedbalkebrei ("Bloedpoetes") die we op de Eetclub hadden, maar normale, zonder bloed, en met spekjes.
Bakken en serveren met gebakken appel of gestoofd/gebakken stoofpeertjes.
Wie en waar.

7] Nog wat.
Sprak met Lorie. Geen probleem om die balkebrei daar te doen. Als jullie fors zuipen tenminste.
Maar ja, dat kan natuurlijk worden gecombineerd met die schouders!
Menu wordt dan
* Salade van wilde zalm (heb ik ook nog liggen)
* Wildbouillon van moeflon
* Balkebrei
* Die schouders met aardappel of weet ik wat
* Toetje op eigen kosten.
Verdere kosten: zalm 8 (+ ± 3 voor de salade?), moeflon in z'n totaal geen idee maar erg weinig, balkebrei 15.
Dit kan fantastisch worden. Super.
Uhh, waarom doe ik dit niet op de Eetclubdag? Simpel. Is te weinig en voor velen te eng.

8] Voor de komende Eetclub moet ik enkele inkopen doen in Groningen. Wie rijdt me daar rond?
(Meld je aan trouwens, als je dat nog niet hebt gedaan!)



Ooit het begin van de film "Max Havelaar" gezien, over buffels gesproken?
Waw. De hele film trouwens.
Kan je van me lenen.

Groet!