donderdag 10 januari 2008

Meneer Wang


Meneer Wang was een Chinees die in het asielzoekerscentrum in Bennekom zat. Daar werkte ik een tijdje. Geen pretje want het vaste keukenpersoneel, dat waren super fascisten. En de rest van het personeel was ook geen pretje. "O nee! Dat staat op de computer en daar durven wij niet aan te komen". Of "Ik ben dit werk maar gaan doen want voor iets anders ben ik toch niet geschikt".
Wie er ook zat was Ayaan Hirsi Ali, vers uit Kenia.
Maar goed.

Meneer Wang was een van de personen die op dieet zaten, en daar kookte ik voor. Ook voor de vegetariërs trouwens (waarvan het aantal fors toenam nadat ik was aangetreden).
Maar goed.

Aan meneer Wang werd op een bepaalde dag bloemkool gesuggereerd, vanwege zijn maag. Ik schepte hem die bloemkool in z'n kom, hij keek er verbaasd naar, liep weg, stopte, rook eraan, een vies gezicht!, waw!, en hup, de bloemkool in de bosjes.

Bloemkool met kerrie
Snij de roosjes van een bloemkool los en snij de stengelstukjes van de roosjes; bewaar die.
Bak in flink boter ui en knoflook aan en voeg dan stukjes van de stengels toe.
Roer op hoog vuur even om en kruid dan op laag vuur met kerrie.
Roer er bloem door en maak van de roux met hete melk en hete bouillon voldoende dunne saus, soep zeg maar, om de (eventueel gehalveerde) roosjes in te kunnen koken.
Kook die dan dus gaar, voeg nog wat kerrie toe en proef op peper en zout.

Bloemkoolsalade
Snijd roosjes klein van witte bloemkool en van groene bloemkool en/of van broccoli.
(Gebruik de stronken voor soep.)
Marineer het met wat sherry-azijn, wat olijfolie, wat gebroken piment, wat gebroken jeneverbessen, wat Worcestershire en wat zout en peper.
Laat koelen en schep regelmatig om.

Bloemkoolsoep met bier

Hebben we al gehad.

Soms vraag ik me af hoe het gaat met Meneer Wang.
Hij kon heel mooi roosjes snijden uit een wortel.

Wat ik me ook herinner is de chef-kok van dat centrum. Die woonde in Lopik. En daar was ie lid van een politieke partij geworden. Om te pleiten voor de komst van een asielzoekerscentrum daar. "Dan hoef ik niet meer zover te reizen".