zaterdag 16 september 2017

Pestouwer



Wim Daniëls is ook de bedenker van de Eologismen


Ik heb de tekst gecorrigeerd, want echt goed Helmonds was het niet. "In de fout gaan" zegt een Hellimonder niet, om maar iets te noemen. En als het Lieven heer is, dan moet het ook Onzen heer zijn. Ik begrijp wel dat "Onze lieven heer" voor de hand ligt, maar het is niet correct.

De pestouwer, die vertèèlde dettie 'ne keier onder de prik zoë moes pisse, dettie baai ut oitlegge van de wonderbòòre brouwdvurminnigvuldeging ut fawt ha gedoan. Oiteindeluk haa ik gezeed zittie Onzen Lieven Hèijer makte van zeuvenhonderd lieter wing ur vaivuntwintig

En d'n aawe Slèègers van Binderszèègund haa toen vnaf ze klepstuleke geroewpe Dè ken ik òk!

En toen ik 'n wèèk latter in de kèruk m'n fawt herstèèlde, zò vertèèlde de pestouwer, en de getalle umdrèèijde, en nòr Slèègers riep Kèènde gaai dè-j-òk? riejp Slèègers terug Mi d'n overskot van vurrige wèèk zondig hendig!