dinsdag 19 september 2017

Caprese!





Ik kook met enige regelmaat voor een sjieke wat oudere dame, die graag geëpateerd wenst te worden.

Ik bedoel niet dat wat Kleynejan nu meteen denkt, dat ik haar mijn angstaanjagend geslachtsdeel toon, nee, ik bedoel culinair

En zelfs dan betaalt het nog steeds enorm...


En zo kwam ik op "Caprese!"



Insalata caprese


Schijven zeer mooie aan de plant gerijpte tomaat
Niks kapjes, en niks flubber erin
Die kapjes bak je bij een ei, als ontbijt, de volgende ochtend

Schijven allerbeste buffelmozzarella
Ook weer niks kapje
Die vreet je op onder het koken

Zeer fraaie olijfolie (ik gebruikte Terra Creta)("goede Italiaanse" is altijd nep)
Gescheurde basilicumblaadjes zonder nerf
Vers gemalen Lampong peper
Redelijk wat Maldon fleur de sel


Martini Brut



(Dit was een misrekening)
(Ik heb de blokjes moeten halveren)

(Dit is de proefportie die ik thuis maakte)


Spaghetti caprese


Ga in 's hemelsnaam niet zoeken op deze naam want het internet is verpest met recepten "spaghetti caprese" van culinaire teletubbies als Janneke Vreugdeloos, en die Hoen Kwan Kwoek van de Volkskrant
Dat is spaghetti met tomaat, mozzarella en basilicum...

De echte Spaghetti caprese is een variant van Spaghetti nerano, uit de buurt (dat schiereiland Noord-Oost van Capri, bij Sorento)
Het verschil met nerano is de room en de wijn
Je bent van Capri of je bent het niet...

Het hoort met Provolone, maar mevrouw was het roerend met me eens dat Pecorino dauno (Canestrato pugliese) een stukken betere keus is

Olijfolie, sjalot, knof...
Blokjes courget (je snijdt de courget in de lengte in vieren en je snijdt het pittendeel eruit, daaarna die stengels in de lengte in tweeën)...

Wat witte wijn (geen Italiaan! Touraine sauvignon!), wat room, p/z...

Kook de spaghetti
Ik gebruikte verse linguini

Pasta op warm bord, courget, hussel, rasp er de kaas over


Touraine sauvignon 2010 L'Aumonier



(Dit hier is een kletsrecept; die trut, of is het een lul, weet niet eens wat maccheroni zijn, en in Napels e.o. doen ze geen buffelmozzarella in het eten maar fior di latte)
(alle links hier openen in een nieuw venster)

(Wat wel een pasta caprese is, dat zijn reginette met fior di latte; met tomaat en basilicum ; reginette dat is zoiets als mafaldine, die linten met gekrulde zijkanten)




Torta caprese


Wantrouw al die Nederlandse lulrecepten die geen Liquore Strega gebruiken!

Oven op 160°

200 boter au bain Marie smelten met 110 couverture

200 ei (gewogen met de schaal) opkloppen met 190 fijne kristalsuiker

Goed kloppend en van het vuur af door mekaar

Er doorheen werken: 125 amandel grofmeel en idem hazelnoot en 40 bittere cacao

1 kopje Strega erdoor

Ingevette bebloemde springvorm
Spul erin
= niet te dikke laag = zo hoort het

40 minuten

10 minuten uit de oven rusten

Rondom lossnijden (vanaf nu zeer zeer voorzichtig want het is enorm fragiel!)
Springvorm open
Op rooster glijden
Afkoelen tot lauw
Poedersuiker
Eten!!

Super krokant van buiten
Super smeuïg van binnen

Lijkt op Gâteau nantais



Godsammekrake wat was het allemaal extreem lekker (want ik zat in de keuken mee te eten, met die lekkere meid die de bediening deed)

Kreeg € 100,- fooi van de baron, ik zweer het...
Naast een rekening van ff wat meer...